Voorlezen Heilig Avondmaalsformulier bij voorbereidingsdienst

Ds. C.J. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik mag al vele jaren elke zondag graag naar de Ger. Gem. gaan. Al heb ik nog niet de leeftijd om belijdenis te doen, heb ik toch een vraag wat betreft het Heilig Avondmaalsformulier. Bij Ds. Vreugdenhil wordt het eerste gedeelte van het formulier in de voorbereidingsdienst gelezen. Bij Ds. Meeuse is dat niet het geval, deze doet het in de dienst zelf. Is de eerst genoemde manier niet correcter? Dat gedeelte gaat immers over de zelfbeproeving die een mens moet doen om aan het H. A. te mogen. Dat moet men naar mijn mening doen in de week van voorbereiding.

Antwoord

Het lezen van het avondmaalsformulier gebeurt vanouds in de dienst waarin het H. Avondmaal ook gevierd wordt. Vanwege de lengte van de dienst zijn sommige gemeenten er toe overgegaan een deel van het formulier een week eerder te lezen.

Het is zeker waar dat tijdens de voorbereidingsdienst de zaken die in het eerste deel van het formulier aan de orde zijn, ook in de prediking een plaats moeten hebben. Zou in die dienst ook nog eens dit deel van het formulier gelezen worden, dan komen ze in de voorbereidingsdienst tweemaal aan de orde. Daarmee zijn we meteen bij het nadeel van deze handelswijze: In de avondmaalsdienst worden deze zaken dan in het geheel niet genoemd, terwijl er misschien wel mensen in de kerk zijn die er bij de voorbereidingsdienst niet waren.

Laat daarom de voorbereidingsdienst aan zijn doel beantwoorden en laat de zaken aan de orde komen. Laat de avondmaalsdienst een herhaling geven in het eerste deel van het formulier wat de voorbereiding betreft, en vervolgens uitgebreid spreken over het doel van het avondmaal. Overigens dienen de zaken van de voorbereiding ook in de week van voorbereiding thuis overdacht te worden en is het wenselijk dat men ook thuis dus zichzelf onderzoekt en over het avondmaal iets leest.

Ds. C. J. Meeuse

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalvoorbereidingsweek