Menselijke voorzang

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Waarom hebben we een orgel in de kerk en zingen we niet meer met menselijke voorzang? Een piano in de kerk is toch even eerbiedig? Deze vragen stel ik niet om maar modern te leven o.i.d., maar als je er over nadenkt is het toch onzin waarom we wel een orgel in de kerk hebben maar verder niets? Hoe ging het eraan toe in de vroegchristelijke kerk? Was er toen ook begeleiding?

Antwoord

"Looft Hem met snarenspel en orgel...", aldus psalm 150. Aan deze muzikale vraag zitten wel zoveel kanten dat ik dit keer verwijs naar een tweetal artikelen.

Voor wat betreft het ontstaan van de traditie over het orgel in de eredienst als zodanig ~ van de Griekse panfluit in de oudheid, tot aan de orgelstrijd in de Nederlanden van de 18e eeuw), zie mijn artikel: “Dy onder myn' Luyte”, te vinden op: http://www.ais.nl/ViaVitae/Artikelen/Luyte.htm

Voor het gebruik van het orgel in de hervormd-gereformeerde eredienst, zie mijn artikel: “Onder preekstoelen en orgelbanken”, op: http://www.ais.nl/ViaVitae/Artikelen/Preekstoel&Orgelbank.htm

Capelle aan den IJssel,
Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

kerkmuziek