Druk van omgeving vanwege single zijn

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

In mijn omgeving wordt heel gefrustreerd gedaan over mijn leeftijd. Ik ben 24, bijna 25 jaar, en mensen vinden het tijd worden dat ik verkering krijg en trouw. Zelf ga ik er nog tamelijk rustig mee om, maar door mijn omgeving raak ik er gestresst en onrustig van. Ze, vrienden en vooral familie, vinden me echt al oud. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Antwoord

Ik denk dat ze eigenlijk willen zeggen dat ze jou een leuke meid/jongen vinden en eigenlijk niet kunnen begrijpen dat je nog geen verkering hebt. Dus zie het maar als een compliment.

Het is nu eenmaal zo dat mensen erg  geïnteresseerd zijn in elkaars liefdesleven. Daar bestaan zelfs vele roddelbladen van, zullen we maar zeggen. Toch komt het voor jou heel vervelend over en dat is goed te begrijpen omdat je toch het gevoel hebt dat veel mensen zich al te zeer met jouw privéleven bemoeien.

Bovendien is 24, 25 jaar helemaal niet te oud. De mensen krijgen in deze tijd sowieso al veel later verkering dat zo'n 20 jaar geleden. Toch mag je, als er weer eens een dergelijke opmerking gemaakt wordt, best laten merken dat je dit niet leuk vind. Je zou bijvoorbeeld heel rustig kunnen zeggen: "Maakt u zich vooral niet ongerust, want ik doe het ook niet." Hopelijk zal die persoon er een volgende keer dan niet weer over beginnen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

single