Uitleg 1 Korinthe 11:11

Ds. M. Goudriaan / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij 1 Korinthe 11:11 uitleggen?

Antwoord

In dit gedeelte van zijn brief stelt Paulus onder andere de verhouding tussen man en vrouw aan de orde. Gemakkelijk zouden er op dit punt misverstanden kunnen rijzen. Naar twee kanten kunnen de zaken scheefgetrokken worden: enerzijds kon zeker ook in die dagen en in die cultuur de vrouw gezien worden als een soort slavin van de man, anderzijds waren er ook toen zeer geëmancipeerde dames.

Nu weet Paulus, zo blijkt uit meerdere plaatsen in zijn brieven, van een scheppingsordening die gehandhaafd dient te blijven en die aan de vrouw als schepsel van God en op haar eigen plaats haar eer geeft. Maar daarnaast is er nog iets anders: zoals ook in Gal. 3: 28 maakt Paulus duidelijk dat in Christus, dat wil zeggen in de geloofsgemeenschap met Christus, man en vrouw "geen apartheden" zijn. In de Heere is een vrouw niet zonder man en een man niet zonder vrouw. In de gemeenschap met Christus delen zij in hetzelfde heil. In Hem zijn ze niet zonder elkaar. Er is sprake van één lichaam van de Heere.

Daarmee is niet het verschil tussen man en vrouw en de eigen, bijbelse plaats van man en vrouw weggenomen. Paulus leert alleen dat in het levend geloof zowel de een als de ander in de Heere is en dan niet los van elkaar. Christus heeft Zich niet voor mannen en voor vrouwen apart in de dood gegeven, maar voor mensen. In het hoogste dat voor de mens te verkrijgen is -de eeuwige zaligheid in Christus- staan man en vrouw gelijk voor Gods aangezicht.

Ds. M. Goudriaan

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekkingpositie van vrouw