Wanneer weet ik of ik een mede-erfgenaam van Christus ben?

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wanneer weet ik of ik een mede-erfgenaam van Christus ben?

Antwoord

Paulus spreekt daarover in Rom 8:17. We moeten deze woorden wel in zijn verband lezen. In vers 14 staat: Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. En in vers 16: die Geest getuigt met onze geest dat we kinderen Gods zijn. We komen dus niet tot de slotsom mede-erfgenamen van Christus te zijn per conclusie, maar door de Heilige Geest. Dat wil niet zeggen dat er dan maar afgewacht moet worden. Nee, deze Geest is ons toegezegd in ons te wonen en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil om ons toe te eigenen wat we in Christus hebben namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van het leven totdat we eindelijk onder de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt gesteld worden (Doopformulier). Dat is delen in de erfenis, die Christus heeft verworven. Erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus.

Een erfenis wordt verkregen door het sterven van een ander. Jezus Christus is de dood van onze dood ingegaan. Om het eeuwige  leven te verwerven en dit eeuwige leven door Zijn Geest uit te delen en toe te eigene. Dat gebeurt door middel van de verkondiging van het heilig Evangelie.

Hoe weet ik dan een erfgenaam van Christus te zijn? Dat zegt de Heilige Geest door het Woord. En deze Geest getuigt tegelijk met onze geest dat het waarachtig en betrouwbaar is. Lees Romeinen 8 verder uit en zing het loflied aan het slot mee.

Ds. W. C. Meeuse