Homo(porno) in de kast

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet meer hoe verder. Waar het ooit begon met een pornofilmpje met andere jongens op school, zit ik nu in een soort web waar ik probeer uit te komen. Soms ben ik er even een paar weken van bevrijd, maar daarna komt er opnieuw een dal. Verder van God weg, opnieuw met dagelijks/wekelijks porno. Zolang ik veel bezig en onderweg ben, red ik het wel, maar zodra ik thuis kom, is het er weer.

Het maakt het er niet makkelijker op dat ik sinds een paar jaar weet dat ik homoseksueel ben. Niemand weet hiervan. Waar die leegte is op het gebied van liefde en die ik nooit zou willen vullen met een partner (vanwege mijn geloof) komt die porno op sommige momenten daarvoor in de plaats. Eerst een onschuldig filmpje, toen het excuus dat zoveel jongeren het deden; en nu gebruik ik dat excuus weleens tegenover mezelf.

Maar het kan niet meer. Ik kan zo niet meer voor God verschijnen naar mijn idee. Met al die dingen die ik mee draag, mijn persoon met soms zoveel zonde naar mijn idee, en dan ook nog het punt dat ik liefde mis in mijn leven. Ik ben niet wanhopig, ik zie het leven gewoon zitten, maar… waarom ik? Ik wil er vanaf, maar ik weet niet hoe. Ik heb weleens van verschillende organisaties gehoord die kunnen helpen, maar welke is de goede? Ik ben niet eens uit de kast gekomen! Ik ben gewoon een jongen van begin 20 jaar; in de kast, maar wel een beetje wanhopig.

Antwoord

Beste gewone en geliefde jongen,

Om te beginnen wil ik wijzen op wat Wilbert Weerd in 'Beloftegedachten en opgeefgedachten na porno' op deze website eerder heeft geschreven over porno. De praktijk waarvoor hij werkt, geeft onder andere hulp bij pornoverslaving. Zie ook www.vrijvanporno.nl. Dat jij homoporno kijkt, maakt wat dat betreft niet uit. Jij hebt hetzelfde nodig als mannen die andere porno kijken.

Wat ik daar nog aan kan toevoegen, is dat jij op een bepaalde manier wel extra kwetsbaar bent. Je hebt nog niemand durven vertellen dat je homo bent; dat maakt je eenzaamheid groter. Want eenzaamheid is ten diepste dat je niet gekend bent. Ik denk eerlijk gezegd dat dat méér het probleem is dan “de leegte op het gebied van liefde.” Of misschien is het hetzelfde: je bent alléén met je geaardheid en daardoor voel je je onvoldoende geliefd. Hoe moeilijk het ook kan zijn, ik wil je dus echt aanraden om met een paar vertrouwde mensen te delen dat je homo bent. Ervan uitgaand dat je vrienden hebt die je dan zullen steunen, zou het wel eens kunnen dat dát je leegte al vult, waardoor de drang naar porno minder wordt.

Daarmee hangt samen dat het je helpt om te accepteren dat je bent zoals je bent. Erken, waardeer (geef er de juiste waarde aan) en accepteer dat je homo bent. Dat heb je nodig om werkelijk verantwoordelijkheid te dragen voor hoe je omgaat met je homoseksuele gevoelens. Ik kom wel eens tegen dat homoseksuele jongeren niet durven of willen erkennen dat hun seksuele gevoelens bij hen horen. Ze houden die gevoelens zoveel mogelijk op een afstand. Dat lijkt een goede oplossing, maar het gevolg is dat ze die gevoelens ook niet onder controle kunnen houden. Je hebt het nodig om te kunnen zeggen: “Oké, ik ben dus homo.” In mijn boekje met deze titel geef ik dan ook het advies om in het licht te komen met je homo-zijn. Ik geef daaruit ten slotte het volgende citaat.

“Dat is lastig: met je homo-zijn in het licht komen. Je kunt geneigd zijn om het liever maar verborgen te houden, voor jezelf en anderen. Net doen of het er niet is. Maar wat er dan vaak gebeurt, is dat je het wegstopt in de duistere plekjes van je hart: die van schaamte en het schuldgevoel. Dat lijkt veilig, maar juist omdat je er niet bewust aandacht aan besteedt, krijgt het de kans om zijn eigen wegen te gaan. En dat zijn vaak juist de duistere wegen, waar je geen controle over hebt” (p. 15).

Veel sterkte gewenst! Weet je geliefd door Hem die gezegd heeft: “Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28). Hij kan en zal jouw leegte op het gebied van liefde vervullen, onder andere door anderen heen die jou in Zijn Naam liefhebben.

Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

geaardheidporno