Vreemde gedachten

drs. E.J. (Els) van Dijk / 1 reactie

Vraag

Ik heb last van vreemde gedachten die me continu bezig houden, bijvoorbeeld het idee dat er bepaalde herkenbare personen zich steeds in mijn hoofd opdringen. Het begon al sinds mijn 15e en nu ben ik 20 en het wordt alleen maar erger. Het blijft me steeds bezig houden. Ik vraag me af hoe iemand hieraan komt en vooral hoe je er vanaf komt. Ik hoop dat u me verder kunt helpen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste....

Jouw vraag behoeft eerst duidelijkheid over twee kwesties, namelijk:

1. Kan een mens zijn eigen gedachten beïnvloeden en sturen? Als het antwoord hierop "nee" zou zijn, zou ik nu al kunnen stoppen met het beantwoorden van jouw vraag en je kunnen zeggen dat je een probleem hebt en dat dit erg jammer voor je is. Maar aangezien ik geloof dat een mens zeker wel invloed en sturing kan hebben over zijn eigen gedachten, ga ik nog even door.

2. Wat is de mogelijke oorzaak van jouw gedachten? Dat kan ik hiervandaan niet zien, natuurlijk. Maar het is in de meeste gevallen zo dat als gedachten 'zomaar' opkomen, hier een emotionele oorzaak voor aan te wijzen is. Iets of iemand is bewust of onbewust heel belangrijk voor je en/of heeft je geraakt waardoor de persoon of de kwestie weer in je gedachten komt.

Je schrijft dat je gedachten hebt die je continue bezig houden. Dat is vervelend, natuurlijk. Het kenmerkende van dit soort gedachten is dat ze voortdurend over elkaar heen tollen en dat je ook nog het risico loopt dat je fantasie er mee aan de haal gaat. Hier op school geef ik elk jaar een cursus "Piekeren". Heel veel mensen kunnen piekeren, maar het kan altijd beter, leg ik dan uit. Piekeren is misbruik maken van de verbeeldingskracht. Het is blijven steken bij het voorportaal van de handeling.

Wat helpt? Allereerst jezelf niet toestaan de hele dag (en nacht!) door allerlei gedachten te laten opkomen maar met jezelf een bepaald tijdstip afspreken wanneer je ruimte wilt geven aan je gedachten. Bijvoorbeeld 's avonds tussen 19.00 en 20.00 uur. Vervolgens ga je er dan voor zitten en schrijf je je gedachten op. Het voordeel van schrijven is, dat je je gedachten moet ordenen, dus dan blijft het niet langer een rommeltje in dat hoofd van je. Daarna bedenk je welke conclusie je moet verbinden aan je gedachten.

Het kan best zijn dat je gedachten hebt die een heel negatieve lading hebben. Sommige mensen verzamelen een massa aan leugens over zichzelf. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo het geval is, maar als dat wel zo is moet je die leugens ook maar eens opschrijven om ze vervolgens te bestrijden met de waarheid.

Ik kan je uit ervaring zeggen dat het opschrijven van je gedachten op een vast tijdstip echt helpt. Ik doe het heel vaak met mensen die bepaalde gedachten(kronkels) hebben en het helpt ongeveer altijd!

Dit wat ik tot nu toe verwoord heb, is de menselijke en psychologische component aan het verhaal. Maar er zit ook nog een geestelijk aspect aan. Je kent vast wel de uitdrukking: "waar het hart vol van is, stroomt de mond van over." Dat geldt ook voor je gedachten. Als je er zelf actief voor zorgt dat je 'vol' bent van goede en constructieve gedachten, als je je hart vol laat stromen met de goedheid en genade van God, zal dat meer en meer je gedachten gaan beheersen. En anderzijds moet je ook de tijd nemen om je 'leeg' te maken. We hebben de stilte nodig om tot rust te komen, maar ook om tot God te naderen. De gewone dagelijkse bezigheden moet je los kunnen laten om tot rust en stilte te komen. Tot overgave ook. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik elke dag minstens een uur van stilte nodig heb om alle beslommeringen van mij af te laten glijden, mijn innerlijke rust te voeden en dergelijke. Een 'vol hoofd' kan niet gevuld worden.

We zijn het overigens niet alleen zelf die sturing kunnen geven aan onze gedachten. Lees Filippenzen 4:6,7 en 8 maar eens. Daarin lees ik dat de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, je hart en gedachten kan behoeden in Christus Jezus. Maar ook dat je je gedachten kunt vullen met het goede, God welbehaaglijke.

Heerlijk hè, dat je geen slachtoffer hoeft te zijn van je gedachten! Jij mag er zelf mee aan de slag en daarbij is er onze machtige God die je graag zo vol wil maken van Hem, dat de vrede mét Hem je gedachten kan behoeden.

Dat wens ik je van harte toe!

Drs. Els J. van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie
1 reactie
duo
Als je er steeds meer last van krijgt en het je erg hindert, kan je ook spreken van dwanggedachten. Ik zou er niet te lang mee door blijven lopen, want dan wordt het vaak alleen maar erger. Hulpverlening kan hier goede adviezen voor geven, dat zou ik zeker adviseren!