Indeling bijbelboeken in hoofdstukken en verzen

Ds. M. Goudriaan / Geen reacties

Vraag

Door wie werden (en wanneer) de bijbelboeken ingedeeld in hoofdstukken en die weer in verzen?

Antwoord

In eerste instantie was de indeling van de Bijbel in hoofdstukken en verzen er niet. Toch kwam er al spoedig voor het Oude Testament een indeling in pericopen. Dat was gemakkelijk bij het voorlezen van bijbelgedeelten. In de geschreven gedeelten werd dan een regel overgeslagen.

De huidige indeling in hoofdstukken is van Stephan Langton, magister te Parijs, later aartsbisschop van Canterbury, overleden in 1228.
De huidige versindeling van het OT wordt al heel vroeg, bij de joodse overschrijvers van de Bijbel, aangetroffen.

De versindeling van het NT is van de hand van Robert Estienne, die haar aanbracht in de heruitgave van het Griekse NT, in 1551. Soms is de indeling in hoofdstukken en verzen niet helemaal logisch en zeker voor verbetering vatbaar. Zie bijvoorbeeld de overgang van Hand. 21 naar Hand. 22.

Ds. M. Goudriaan