Snel bang na misbruik

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar jaar geleden verkering gehad waarbij ik misbruikt ben. Ik moest dingen bij hem doen die ik niet wilde. Ook gebruikte hij mijn lichaam voor van alles. Als ik weigerde werd hij razend, of begon hij heel verdrietig te doen, omdat ik dan zogenaamd niet van hem zou houden. Nu ben ik getrouwd en soms laat mijn man me voor de grap schrikken, dan begin ik heel wild te huilen en mijn hart gaat dan flink te keer. Ik ben dan gewoon helemaal overstuur. Ook ben ik als ik een avondje alleen ben bang dat er een eng iemand plotseling voor het raam of de deur staat. Dat heb ik nooit gehad; ik was niet snel bang. Dit is allemaal begonnen na die verkering. Nu is mijn vraag, komt dat nu door die verkering? Wat kan dat nu zijn? En kan ik er iets tegen doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is heel naar, maar helaas vaak voorkomend dat nare ervaringen in een relatie hun doorwerking hebben in een volgende relatie. Je bent in de eerste relatie misbruikt, de ander heeft absoluut geen rekening gehouden met jouw grenzen. Dat betekent dat je vertrouwen in de ander beschadigd is. Dat maakt dat je waarschijnlijk wel met je verstand weet of kunt bedenken dat je man te vertrouwen is. Maar op het moment dat je man je voor de grap laat schrikken, zegt je gevoel iets heel anders, namelijk: ik ben in gevaar, ik kan weer misbruikt worden. Je lichaam reageert daar op met reacties als hartkloppingen, je schrikt en je raakt overstuur.

Uit je vraag blijkt niet of je man op de hoogte is van het misbruik in je vorige relatie. Het is belangrijk dat je hem dat vertelt. Hij kan dan rekening met je houden door bepaalde dingen, zoals je laten schrikken, niet meer te doen. Sommige vrouwen ervaren ook veel afkeer van bepaalde vormen van lichamelijke intimiteit omdat die hen herinneren aan eerdere misbruikervaringen. Als een partner dit weet kan hij er rekening mee houden. Als hij de grenzen van zijn vrouw respecteert, kan zij weer leren vertrouwen te hebben en uiteindelijk vaak ook wel weer leren genieten van lichamelijke intimiteit.

Verder is het belangrijk dat je man begrijpt dat je reactie van huilen en overstuur raken uiteindelijk niet door hem veroorzaakt wordt. Hij kan dit namelijk als een afwijzing ervaren: hij maakt een grapje of wil zijn liefde laten zien door je bijvoorbeeld te strelen en daar reageer jij heel heftig en afwijzend op.

Het feit dat je snel schrikt en sneller bang bent dan voorheen, kan erop wijzen dat je last hebt van wat we een posttraumatische stress stoornis (ptss) noemen. Ofwel een reactie die ontstaat na het meemaken van traumatische ervaringen zoals misbruik. Mensen die aan een ptss lijden, kunnen ook nare dromen of nachtmerries hebben. Soms hebben ze herbelevingen over de situatie, dat wil zeggen dat ze het gevoel hebben de traumatische situatie weer mee te maken. Verder hebben ze de neiging situaties die hen aan het misbruikt herinneren, te vermijden omdat deze nare gevoelens oproepen. Als deze dingen op jou van toepassing zijn en de klachten worden niet minder maar blijven voortbestaan of ze verergeren, is het goed om professionele hulp te zoeken. Dit kan bijvoorbeeld bij een instelling voor ggz (riagg) of bij Eleos, waar behandelmethoden en eventueel medicatie kunen helpen de klachten te verminderen en traumatische ervaringen te verwerken.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik