Lekke hartklep

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar en ben een aantal jaren geleden aan mijn hart geopereerd. Ik heb daar een aortainsufficientie aan over gehouden, een lekke hartklep dus. Nu doe ik op het moment veel aan sport met zware warming-ups (100 sit- ups, opdrukken, enz). Nu vroeg ik mij af of het mogelijk kan zijn dat de klep te zwaar belast wordt en meer gaat lekken hierdoor. Ik heb verder niet echt klachten. Omdat ik er niet van houd om voor kleine dingetjes meteen een arts te raadplegen en mijn jaarlijkse controle bij de cardioloog pas in aug. is. doe ik het op deze manier.

Antwoord

Ik kan hier slechts een algemeen antwoord op geven. Of grote fysieke belastingen mogelijk zijn hangt af van de mate van aorta-insufficientie. Daarop kan de cardioloog aan de hand van de echo antwoord geven. Een alternatief kan zijn om naar een sportarts te gaan en het probleem voor te leggen. Aan de hand van de gegevens van de cardioloog is die ook erg goed in staat om iets te zeggen over de mogelijkheden van een sportieve belasting van het hart.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

hartmedisch