God heeft je lief

Ds. C. Harinck / 2 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee . Ik heb een hele directe en duidelijke vraag, maar een antwoord hierop heb ik niet! Of eigenlijk zijn het twee vragen. De eerste is: hoe weet ik dat God mij bijzonder vindt? En ten tweede: hoe kan ik dit geloven en ervaren? God heeft mij lief, dit weet ik wel, maar toch vind ik dit nog vaak lastig. Want die Hij lief heeft, die kastijdt Hij en dan zakt het geloof ook weer een eind weg! Hopelijk kunt u mij hier een antwoord op geven. Vriendelijke groet, 25-jarige vrouw.

Antwoord

Het is voor mij niet echt een duidelijke vraag. Je vraagt: Hoe kan ik weten dat God mij bijzonder vindt? Tegelijk zeg je: Ik weet dat God mij liefheeft. Daarmee is de vraag toch beantwoord? Op één of andere manier weet jij dat God je liefheeft. Dus dan is het geen vraag meer of je voor God bijzonder bent.Tegelijk heb je onzekere gedachten over die liefde van God. Vooral als je bedenkt, dat God ons dan kastijdt.Het wringt en is tegenstrijdig.

Misschien druk je jezelf wat ongelukkig uit, maar ik wil je toch wel enkele dingen ter overdenking meegeven.

De vaststelling "God heeft mij lief, dat weet ik", moet wel ergens op gegrond zijn. Je kunt je zo maar niet gerust stellen met een soort algemene liefde van God. Heb je er wel eens aan gedacht dat je God met je zonden vertoornd hebt? En ben je met die nood tot Christus gevlucht? Langs die weg komen we aan de weet dat God ons liefheeft en zelfs Zijn Zoon voor ons heeft overgegeven.

En wat de kastijding betreft. Voor de kastijding van een liefdevol Vader en alwijze God hoef je toch niet bang te zijn? Het is bewijs van Zijn liefde dat Hij ons corrigeert en van de dwaalweg terugbrengt.

Ik hoop dat je over deze dingen wil nadenken, want een mens kan zich bedriegen met een oppervlakkige gedachte dat God hem liefheeft.
Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

Gods liefde
2 reacties
GdJ
in ons doopformulier lezen wij:

ten tweede betuigd en verzegeld ons de Heilige doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus. daarom worden wij gedoopt in den naam Gods, des Vaders,en des Zoons, en des Heiligen Geestes. want als wij gedoopt worden in de naam des Vaders, zo betuigd en verzegeld ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. en daarom van alle goed ons verzorgen en alle kwaat van ons were , of ten onze besten keren wil.

God heeft zijn enige Zoon gegeven opdat een ieder die in Hem geloofd niet verderve maar het eeuwige leven hebbe! aan God zal onze ondergang niet liggen. want zoals we in het doopformulier heeft Hij het verbond der genade opgericht. Hij wil en kan al je zonden vergeven. Hij heeft het beloofd bij je doop. maar nu is er die belangrijke vraag ken jij Hem? zoniet zoek Hem nu Hij te vinden is!! aan Hem zal het niet liggen als wij voor eeuwig verloren gaan!
Lisanne
Psalm 139, Hij heeft je zelf gevormd in de moederschoot... geweefd in haar baarmoeder! Hoe bedoel je, geliefd?! Zou Hij niet houden van Zijn eigen creactie? Wonderlijk mooi is het Heere, zoals U mij gemaakt heeft!

Het ervaren is helemaal niet zo van belang, maar het wéten, daar heb je genoeg aan... Hij hield zelfs zoveel van je dat Hij Zijn Zoon gaf voor jou! Als dat geen liefde is?
Aanvaardt dat en laat je zonden afwassen door Zijn bloed..