Ik ben drie jaar geleden verkracht. Ik heb altijd het idee dat ik zwanger ben ge...

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Ik ben drie jaar geleden verkracht. Ik heb altijd het idee dat ik zwanger ben geweest, omdat ik niet ongesteld werd daarna en heel erge kramp kreeg na twee maanden met bloedverlies en het deed ook echt pijn. Ik durfde toen niet achterom te kijken, maar op een of andere manier voel ik altijd heel erg nog een verlies, maar ik probeer het weg te duwen. Mijn vraag is: kan het dat ik een miskraam heb gehad? Ik zou het vreselijk vinden, maar het zou wel heel verhelderend zijn. Kun je bijvoorbeeld aan je baarmoeder zien dat er een vruchtje gezeten heeft? Bij voorbaat bedankt voor het antwoorden van deze moeilijke vraag!

Antwoord

Je stelt inderdaad een moeilijke vraag. Het is lastig om achteraf te zeggen of je een miskraam hebt gehad of niet. Aan de baarmoeder kun je dat nu niet meer zien. Er zijn wel wat verschillen tussen een miskraam en een gewone menstruatie. Ten eerste is er bij een miskraam  in het algemeen meer bloedverlies dan bij een gewone menstruatie. Ten tweede is er bij een miskraam bijna altijd sprake van een krampende pijn in de onderbuik. Bij een gewone menstruatie kunnen vrouwen weliswaar ook last van krampen hebben, maar meestal zijn die minder hevig dan bij een miskraam. Tenslotte geldt dat veel vrouwen kunnen voorspellen wanneer de menstruatie komt. Een miskraam vindt meestal juist plaats nadat de menstruatie al een tijdje is uitgebleven en komt onverwacht. De menstruatie kan soms echter ook later zijn dan verwacht door andere oorzaken, zoals stress of medicatie. Al met zou het dus inderdaad best zo kunnen zijn dat je een miskraam hebt gehad, maar je kunt dit niet met zekerheid zeggen.

Ten slotte het volgende. Je hebt een zeer ingrijpende gebeurtenis meegemaakt, die (begrijpelijk!) nog steeds invloed op je leven heeft. Je schrijft dat je destijds niet terug wilde kijken, maar er toch nog steeds mee bezig bent. Wanneer je hier zelf niet goed uit komt, raad ik je aan om hulp te zoeken bij een GGZ-instelling, zoals Eleos, om de gebeurtenis een plek te leren geven. Ik wens je daarbij veel sterkte toe!

Hanneke Slootweg

Tags in dit artikel:

medisch