Stelen en downloaden

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Sinds een tijdje heb ik ontdekt hoe je films gratis kunt downloaden. Volgens de Nederlandse wet is het downloaden legaal, maar mag een christen, met oog op het gebod "Gij zult niet stelen", wel films gratis downloaden?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

7 reacties
Daniel
Stelen mag dus niet, zo eenvoudig is het!
Gouwenaar
Volgens de Nederlandse wet is het volkomen legaal om naar de hoeren te gaan.
Ook maar doen dan?
dkw
Wat een onzin Gouwenaar, naar de hoeren gaan is volgens Gods woord verboden!
Het downloaden van films niet, want dat gaat niet in tegen de Nederlandse wet maar is gewoon toegestaan, ik heb het dan niet over horror of films die tegen Gods woord ingaan uiteraard, maar verantwoorde films.
Downloaden voor eigen gebruik is gewoon volkomen legaal, let op, het aanbieden weer niet, dus downloaden via Torrent is wel illegaal, want daar is een automatische upload, dat is dus wel stelen!
Gouwenaar
@dkw
Het downloaden van illegale content kan wellicht legaal zijn in Nederland, dat betekent niet dat het vervolgens géén diefstal is (al is heling in dezen een betere omschrijving).
Wat ik in mijn vorige reactie probeer aan te geven: Of iets al dan niet onder diefstal te scharen valt heeft weinig te maken met hoe de Nederlandse wet daar tegenaan kijkt.
Als je je moraal uit de Nederlandse wetgeving meent te moeten halen is mijn bovenstaande reactie een volkomen logisch doorgeredeneerd.
Als je aanvoelt dat de schoen daar wringt, moet je mijns inziens ook beseffen dat het helen van gestolen materiaal ook tegen Gods Woord ingaat.

Het feit dat de aanbieder fout zit met het aanbod toont al wel aan dat dit wringt.
mortlach
Toch valt er wel iets meer te zeggen dan dit. Aangezien het om digitale kopiën gaat, is er niemand die aanwijsbaar schade oploopt. Natuurlijk maak je gebruik van iemands diensten zonder hem daarvoor te compenseren, maar het is over het algemeen niet zo dat als je de film niet zou downloaden je er wél voor zou betalen. De maker loopt dus ook geen inkomsten mis. Al besef ik dat dit al heel erg neigt naar goedpraten.

Ik moet dan wel zeggen dat ik dingen download dit op geen andere manier voor mij te verkrijgen zijn - bepaalde amerikaanse programma's die simpelweg niet beschikbaar zijn in Europa. Ik zou er niet voor kunnen betalen, zelfs als ik het zou willen.
Gouwenaar
@Mortlach,
Ik kan een eind meekomen in je redenatie, maar je zit inderdaad wel dicht tegen goedpraten aan. De rechthebbende wordt wel degelijk gedupeerd, wellicht niet door de downloader, maar wel door de uploader.
mortlach
Het lastige is dat het tijd is/lijkt voor andere verdienmodellen in medialand. Als de programma's die ik download door de uitgever beschikbaar zouden worden gemaakt voor een redelijke prijs per aflevering, zou ik daar zeker gebruik van maken. Ik heb bijvoorbeeld een abonnement op Netflix, terwijl alles wat ik daar bekijk ook wel gratis te vinden is.

Het probleem nu is dat ik word gedwongen een (duur) televisie/satelliet-abonnement te nemen voor die 3 of 4 programma's per week die ik wil zien. Het is ook een probleem dat de verkoopprijs volledig los lijkt te staan van de productiekosten.