Zonden door de vingers zien

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Kan God de zonden door de vingers zien? Ik vind dat soms zo moeilijk!

Antwoord

Beste Vragensteller,

Een korte, heldere en diepe vraag! En daar kan ik ook een kort, helder en diep antwoord op geven: nee, God kán de zonden niet door de vingers zien...

Maar, ik zal dat natuurlijk wel wat verder uitleggen. Let er op, dat ik uitdrukkelijk schrijf: God kán de zonde niet door de vingers zien. Want, de Heere is een God van Wie wij belijden dat Hij een “volkomen rechtvaardig” God is. God heeft in Zijn heiligheid Zijn Wetten gegeven en wij moeten leren om daarnaar te leven. Want, God is almachtig, maar Hij kan één ding niet: Zijn eigen recht ontkennen! Dan is God, God niet meer. Hij heeft het hoogste gezag en stel je eens voor dat Hij zou gaan 'sjoemelen' met Zijn eigen rechten: waar blijven we dan? Voor wie zou Hij dat dan moeten doen, en waarom zou Hij dat dan moeten doen? Wat is daarbij het criterium...? Nee, als God zonden door de vingers zou zien, dan wordt alles een chaos, voor de tijd en voor de eeuwigheid...

Dat is heftig, want als God niet één zonde door de vingers kan zien - hoe moet dat dan verder? God is volkomen rechtvaardig, maar Hij is ook volkomen barmhartig! God is genadig, liefdevol. En, daarom heeft Hij ervoor gekozen om de zonden Zelf te betalen! Daarom is Jezus Christus gekomen om de schuld van de zonden te betalen. Immers, God kan de zonden niet door de vingers zien en dus moeten ze betaald worden. Maar, omdat God ook barmhartig is, heeft Hij ervoor gekozen (dat is Zijn eeuwig welbehagen!) om die zonden Zelf weg te nemen. Daarom stierf Jezus aan het kruis! Dan is aan Gods rechtvaardigheid voldaan en dan hoeft God ook niets door de vingers te zien, omdat alles eerlijk betaald is. Wie in Hem gelooft, mag weten, dat al je schulden vergeven zijn. Alle zonden...

God is dus volkomen rechtvaardig, én ook volkomen barmhartig. Dat betekent dat Hij de zonden niet door de vingers ziet, maar dat Hij ze wel ziet 'door de doorboorde handen van Jezus Christus'.  Geloof je dat...?

Vriendelijk groeten,

Ds. A. Goedvree,
Arnemuiden

Lees meer artikelen over:

verzoening