Onchristelijke vriendin

Ds. J. Kot / Geen reacties

Vraag

Wat is er mis met een onchristelijke vriendin?

Antwoord

Ik ken die vriendin niet, dus kan ook niet beoordelen of er met haar wat mis is. Maar de vraag bedoelt natuurlijk iets anders. Ik denk dat je bedoelt: is omgang met een onchristelijke vriendin verkeerd? Ook is het uit de vraag niet duidelijk of het gaat over vriendschap van een meisje met een meisje of van een jongen met een meisje? Omgang met een onchristelijke vriend of vriendin hoeft op zich niet verkeerd te zijn, mits die omgang niet betekent verloochening van principes.

De kern van de vraag zit dan ook in dat woordje “omgang”. Betreft het hier oppervlakkige vriendschap of is er sprake van een intiemere relatie. Want als het om diepere vriendschap gaat, liggen er toch op z’n minst gevaren. Omdat bij het aanhalen van vriendschapsbanden er invloed uitgaat van de een op de ander. En dan is het lang niet denkbeeldig dat terwille van die vriendschap bepaalde concessies gevraagd worden. En ik denk dat daar de gevarenzone ligt. Want als het goed is heb je als christen ook christelijke principes. En deze principes moeten je stempelen in je doen en laten. In je spreken, in je handelen, in de plaatsen waar je komt, in de ontspanning die je zoekt, enz.  En juist op deze terreinen merk je duidelijk dat een christelijke en onchristelijke levensvisie elkaar niet verdraagt.

En zonder iets ten nadele te willen zeggen van de persoon in kwestie, maar de meest belangrijke zaken waar het in dit leven om gaat blijven meestal onbespreekbaar. Zoals God, geloof, bekering of een christelijke levenswandel. Je kunt je tegenover de ander nooit ten volle uitspreken, omdat dit voor haar een onbekend terrein is en je ook niet gezamenlijk komt op de plaatsen waar over deze dingen gesproken wordt, zoals kerk, catechisatie of jeugdvereniging.

Dit geldt voor gewone vriendschap, maar bijzonder als het gaat om de intiemere vriendschap van een jongen en een meisje. Je begeeft je daardoor op zeer gevaarlijk terrein en al heel wat jongens en meisjes hebben daarbij schipbreuk geleden. Dit is niet iets van alleen deze tijd, want Paulus waarschuwt daar in 2 Kor. 6 vers 14 ook al voor. Lees het maar eens na en bedenk dan dat het beter ten halve gekeerd is dan ten hele gedwaald.

Lees meer artikelen over:

vriendschap