Hoe zit het eigenlijk met de kerkgenootschappen binnen verband, buiten verband e...

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Hoe zit het eigenlijk met de kerkgenootschappen binnen verband, buiten verband enz. Wat is hier het verschil tussen?

Antwoord

Dit is een vraag die zo breed gesteld is, dat hij bijna niet te beantwoorden is in kort bestek. Daarvoor is het noodzakelijk om te weten over welke kerkscheuring en welk kerkgenootschap de vraag gaat.

In het algemeen kun je zeggen, dat wanneer er in een kerkgemeenschap onenigheid komt en er geen verzoening tot stand komt, de kans groot is dat een kerk scheurt en je voortaan twee kerken hebt. Beiden claimen dan vaak de voortzetting van de oorspronkelijke kerk te zijn, en beiden claimen dus ook de oorspronkelijke naam. Dan krijg je vaak een toevoeging achter de naam, bijvoorbeeld die van "binnen verband", waaruit blijkt dat die kerk voortaan binnen het oorspronkelijke verband van dat kerkgenootschap functioneert. De toevoeging "buiten verband" wil dan zeggen, dat die kerk voortaan buiten het oorspronkelijke verband van dat kerkgenootschap verder functioneert.

De vraag naar het gelijk en naar een eventuele schuld, ligt uiteraard heel gevoelig. Het is en blijft een bijzonder verdrietige zaak, dat scheuringen in kerkgemeenschappen voorkomen. Dat is een schuld, die op alle christenen drukt. Als we werkelijk de bijbel zouden toepassen, zou het een onmogelijkheid moeten zijn. De gebrokenheid van het leven doortrekt echter alle verbanden, en jammer genoeg ook die van de kerken. Dit zou zo niet mogen zijn.

Ds. W. van der Wind