Dinosauriërs passen in Ark van Noach

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Als je de bijbelse maten van de Ark van Noach omrekent naar de huidige maten en zoals in de bijbel staat dat er van elke diersoort een paartje in de ark ging, dan kunnen toch al die gevonden dinosauriërs er toch nooit ingepast hebben, laat staat al die insecten waarvan er meer dan een miljoen soorten bestaan?

Antwoord

Je stelt een hele interessante vraag waarover ik een paar dagen heb nagedacht. De oplossing voor dit probleem ligt eigenlijk heel erg voor de hand en volgt eigenlijk al een beetje uit je vraag. Je spreekt namelijk in je vraag over “alle gevonden dinosauriërs” en “alle insecten waarvan er een miljoen zijn”. Je stelt niet de vraag “hoe heeft heel het huidige Afrika, Azië en Europa in de ark gekund”. De bijbel leert ons immers dat Sem, Cham en Jafeth drie voorouders zijn, waaruit waarschijnlijk de bevolkingsgroepen in het huidige Azië, Afrika en Europa zijn voortgekomen.

Misschien snap je niet helemaal wat ik bedoel: ik leg het uit. Je gaat er namelijk vanuit de er acht menselijke personen in de ark zaten, die later (na de zondvloed) tot een veel groter volk zijn geworden, namelijk de Semieten, Chamieten en Jafethieten: die drie groepen zijn uit de drie zonen van Noach voortgekomen. Zo zit het ook met al die dinosauriërs en al die insecten.

Laat ik benadrukken dat ik geloof in de schepping in zes dagen, waarbij een dag is het moment van zonsopgang tot zonsopgang. God heeft alles in zes dagen zeer goed gemaakt. Wie dit niet gelooft, hangt in meerder of mindere mate de theorie van macro-evolutie aan: deze theorie veronderstelt dat alles is ontwikkeld. Hierin geloof ik dus niet! Waar ik echter wel in geloof, is de zogenaamde micro-evolutie: dit wil zeggen dat na de schepping en ook na de zondeval alles is doorgegaan met ontwikkelen. Ik heb mijzelf afgevraagd of dit in strijd is met Gods onfeilbare Woord en dat is het niet. De Bijbel is in tegenspraak met macro-evolutie, maar niet met micro-evolutie. In het aannemen van micro-evolutie zit een groot deel van de oplossing: de ark bevatte van elke diersoort het basistype, waaruit later alle huidige soorten zijn ontwikkeld. Zoals uit Sem, Cham en Jafeth de hele mensheid is voortgekomen, zo ook uit alle dieren in de ark alle verschillende soorten die er nu leven.

Bovendien is het ook niet zo dat alle dieren in de ark hebben gezeten: nauwkeurige lezing van Genesis 6, 7 en 8 laat zien dat de vissen buiten de ark kunnen zijn gebleven. Maar ook allerlei insectensoorten kunnen buiten de ark zijn gebleven: er staat namelijk dat alles wat buiten de ark leefde ten tijde van de zondvloed, is gestorven. Maar heel veel insecten en reptielen planten zich voort via eitjes of larven: hierover wordt niets gezegd. Berekeningen en bovenstaande overwegingen leiden tot de conclusie dat alles gemakkelijk in de ark heeft gekund!

Ik heb in mijn antwoord allerlei details, zoals berekeningen, achterwege gelaten: voor een gedetailleerder betoog verwijs ik ook naar een zeer leerzaam boek van drs. B. Hobrink “Moderne wetenschap in de Bijbel.”

M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

creationismezondvloed