(...) Mijn vriendin loopt alleen nogal met het probleem dat ze me af en toe niet...

M. Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 17 en heb nu ruim een jaar verkering. Samen zijn we erg gelukkig en kunnen het overal samen goed in vinden! Mijn vriendin loopt alleen nogal met het probleem dat ze me af en toe niet vertrouwt en dan naar andere meiden toe. Ze weet aan de ene kant ook dat ze me kan vertrouwen, maar aan de andere kant is ze bang om me kwijt te raken aan iemand. Ik weet zelf dat ze me volledig kan vertrouwen. Ik begin er soms alleen wel moedeloos van te worden. Ze is zo ontzettend belangrijk voor me en dan elke keer dat. Wat moet ik doen om haar volledig te overtuigen dat ik er helemaal alleen voor haar ben en wil zijn? We praten er samen veel over en ook bidden we erom. Ik wil gewoon graag dat ze me volledig vertrouwt, zeker omdat ik weet dat ik er volledig voor haar wil zijn. Daarom vind ik het elke keer pijnlijk om dat elke keer weer aan te horen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een lastig probleem! Ik begrijp dat je zelf geen enkele aanleiding geeft. Je moet dus bewijzen dat je iets niet doet; nogal lastig. Eerlijk gezegd lijkt me het een probleem van je vriendin. Ze kan blijkbaar heel moeilijk iemand vertrouwen geven. Je hebt al alles gedaan om haar te overtuigen, daar zit het dus niet in. Wat mij belangrijk lijkt is om helder te krijgen waarom ze geen 100 procent vertrouwen in je heeft. Misschien werkt het het beste als je het haar laat opschrijven, zodat ze er over na kan denken.

Heeft ze misschien negatieve ervaringen met mensen waardoor haar vertouwen geschaad is? Daar lijkt het op. Als dat zo is dan zal dat vertrouwen heel langzaam gewonnen moeten worden. Gewoon door elke dag te laten zien dat je betrouwbaar bent. Niet je best doen, dat geeft alleen maar onnodig spanning. Jij hoeft het niet actief te bewijzen, het moet vanzelfsprekend zijn. Probeer er ongedwongen mee om te gaan.

Het kan ook zijn dat jullie relatie niet zo evenwichtig is. Misschien voelt je vriendin zich minder dan jou, voelt zich niet goed genoeg voor jou. Dan is ze zo blij dat ze jou heeft en kan ze zich niet voorstellen dat je haar echt wilt! Het kan zijn dat ze dan bang is dat je merkt dat andere meisje nog leuker zijn dan zij... (in haar gedachten). Ze moet dan leren dat jij ook veel respect voor haar hebt en dat niet alleen zij boft, maar jij net zo goed! Dit is een lang proces waarin je eerlijk naar elkaar toe moet zijn. Laat maar merken dat je haar wilt zoals ze is; dat je haar nodig hebt, dat je haar hoog hebt staan (je moet het uiteraard wel helemaal menen, dus geen gemaakt gedoe...).

Ik hoop dat je geduld hebt, dat is erg belangrijk. Jullie zijn nog jong, nog in ontwikkeling, dus probeer elkaar hierin ook tijd en ruimte te geven Dit probleem is een onderdeel van haarzelf en van jullie verkering. Het zal waarschijnlijk wel verminderd kunnen worden maar misschien verdwijnt het niet helemaal. Probeer het een plek te geven in jullie verkering en daar ontspannen aan te werken.

Veel succes!

M. Boer

Tags in dit artikel:

verkering