Hoogsensitief en moe

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Ik ben vaak ontzettend moe. Ik wil net als andere ook 's avonds dingen ondernemen, maar ik kan het niet. Ik ben dan een HSP en ik zie dat dan ook als oorzaak. Als ik zes dagen werk ben ik zaterdagavond compleet uitgeblust. Ik wil dan naar vrienden, maar ik ben dan te vermoeid. Ik moet ruim 9 uur per nacht slapen om fit te blijven. Dus een avondje bij iemand blijven zitten betekent of uitslapen, of de volgende nacht inhalen. Als ik drie nachten achter elkaar bijvoorbeeld 8 uur slaap ben ik ook vermoeid. En anderen zeggen dan dat ik gewoon door moet gaan en dat wil ik best doen. Ik wil best hard voor mezelf zijn, maar het gevolg is wel dat ik ontzettend prikkelbaar ben en moeilijk van dingen kan genieten. Ik heb dan nergens meer zin in. Dat vind ik voor anderen niet leuk, maar voor mezelf ook niet. Op diverse internetsites staat te lezen dat je ook niet teveel moet slapen: 7-8 uur per nacht. Dat is voor mij te kort. Ik kan dat gewoon niet. Na een dag werken zit ik 's avonds maar niks te doen, terwijl ik wel wat wil doen, maar gewoon geen puf heb. Mijn sociale leven is naar mijn gevoel gewoon beperkt om onder andere die reden. Wat kan ik eraan doen om meer energie te krijgen? Gewoon doorgaan? Wat moet ik doen om met vermoeidheid om te gaan, zonder mijzelf te irriteren of dat andere aan mij irriteren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Er is een breed spectrum van oorzaken wat moeheid kan geven. Ik kan me voorstellen dat bij personen die zich hoogsensitief noemen moeheid meer voorkomt.

Moeheid kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, hiervoor zou een bezoek aan de huisarts de moeite waard zijn. Helaas vind je, als arts, vaak geen duidelijke lichamelijke oorzaak. Er zijn dan ook veel mensen die ermee moeten leren leven en hun levenspatroon moeten aanpassen. Een gezonde voeding, rust, ontspanning en een regelmatig leefritme kunnen hierbij goed helpen.

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Je kunt dus niet zeggen dat negen uur teveel is. Word je pas na ruim negen uur uitgerust wakker? Dan is dat de tijd die je nodig hebt en moet nemen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

hooggevoeligmoe
5 reacties
Catherine
Hoi vraagsteller. Daar heb ik ook "last" van. Ik werk alleen smorgens en ben dan blij als ik een paar uur alleen thuis ben, zonder geluiden en stemmen. Dan kan ik tot rust komen. Daarna komen de kinderen uit school en man uit werk en wordt het weer druk.
Ga ik hieraan voorbij, word ik moe en kribbig en kan ik het in mijn hoofd niet meer rustig krijgen. I.t.t. jou heb ik niet veel slaap nodig, maar wel rustmomenten. Die pak ik als de mogelijkheid er is.
Voorbeeldje: toen de kinderen heel klein waren, stond ik in de kamer te strijken, nu strijk ik bewust in een kamer boven. Omdat het aan de buitenkant niet te zien is, zul je weinig begrip ondervinden. Maar de andere kant is, dat men jou empathisch zal vinden, omdat je veel "voelt" en aanvoelt. Probeer het naar het positieve om te buigen, accepteer dat je rustmomenten nodig hebt. Sterkte!
naam
Is 6 dagen werken niet een beetje teveel van het goede, iig in jouw situatie?
Daniel
Net zoals Drs, A. Meijer schrijft het ook andere oorzaken kan hebben.Net zoals @naam schrijft, is 6 dagen werken niet een beetje veel van het goede.
Vagensteller volg het advies van de deskundige op en ga eens na de huisarts.
rian2
Hallo,
Ik heb hoogsensitief en ook snel moe, vooral 's avonds.
Wat helpt is, goeie voeding, veel fruit en groente eten, dagelijks fietsen, voldoende slaap pakken en rustmomenten nemen.
Een rustmoment is voor mij niet op de laptop zitten, of in een drukke ruimte zijn, maar bv. wel stille tijd houden,bidden, een bad nemen, handwerken (je kunt je daar op focussen), een wandeling maken.
Zelf heb ik ook meer als 8 uur slaap nodig, ik denk dat verschilt per persoon.
Misschien inderdaad eens kijken naar je 6 dagen werk.

Hoogsensititief betekent wel dat alle prikkels harder op je afkomen, waardoor je sneller moe bent, je voelt ook veel mee van andere mensen
Ik ben zelf ook snel kribbig enz.

Avondje weg vind ik ook lastig, misschien een vaste dag per week afspreken en dan het niet te laat maken.

Slaap je wel goed en diep,voel je je 's ochtends uitgerust?
dAt is wel belangrijk om naar te kijken
Lalage
Zes dagen per week werken en dan verbaasd zijn dat je moe bent... Ik werk vier dagen, omdat vijf dagen echt teveel voor me is. Ik slaap 9 uur per nacht, dat heb ik nodig. En dan ben ik nog vaak erg moe. Niet iedereen heeft evenveel energie. En niemand heeft oneindig veel energie. Allemaal moeten we keuzes maken in activiteiten. Er is ook zoveel aanbod in deze wereld. Zet voor jezelf op een rijtje wat je belangrijk vindt en stel prioriteiten. Is het echt nodig om zoveel te werken? Of kan het ook anders? En echte vrienden begrijpen het heus wel als je op tijd weer naar huis gaat om te slapen.