Oorlog Oekraïne overgeven in Gods hand

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Er wordt nu ontzettend veel gepraat over Oekraïne en Rusland. Hier in Nederland merken we er (nog) niet veel van, maar sommige mensen maken zich de hele dag druk om de situatie daar. Dit is begrijpelijk, maar moeten we het als volwassenen juist niet gewoon overgeven in Gods hand? Wij kunnen als individu toch niets betekenen dan alleen bidden en hopen op Gods leiding?

Zou God willen dat wij hier ons zo druk om maken, vraag ik me af. Uiteraard is het onze taak om voor onze naasten te zorgen, dus we kunnen wellicht wel iets betekenen, maar ik vraag me oprecht af of het erg is als ik er soort van nuchter onder ben en als gedachtengang heb dat God alles in Zijn Hand heeft.

Antwoord

De hele wereld op je rug nemen gaat niet. Verantwoordelijkheid dragen voor het conflict daar is ook niet aan de orde. Bidden tot God om Zijn interventie is wél ons voorrecht. Vertrouwensvol Hem als Koning laten regeren en blijmoedig ons aan Zijn Godsbestuur onderwerpen -hoe het ook zal gaan- is wat de Heere van ons vraagt en aan ons geeft!

Ds. W. Pieters