Probleem met lieve jongen: hij gaat niet naar de kerk

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds enkele maanden verkering met een hele lieve jongen. Het gaat heel goed tussen ons. Er is alleen een probleem: hij gaat niet naar de kerk. Hij is ongelovig opgevoed en weet er echt helemaal niets vanaf. We hebben hier al de nodige discussies over gevoerd en ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Hij vindt dat ik degene ben die moet beslissen of we hiermee doorgaan, omdat het probleem vooral bij mij ligt. Hij heeft er geen moeite mee dat ik wel ga. Ik weet alleen echt niet wat nu de beste keuze is. Ik heb er al veel over gelezen en dan is de conclusie meestal dat je er beter mee kunt stoppen, maar ik wil hem ook niet kwijt. Er zijn toch ook wel gevallen waarin het wel goed gaat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is toch wel heel erg belangrijk dat je samen in het huwelijk ook het geloof kunt delen. Want de bittere werkelijkheid is dat wanneer een gelovige en ongelovige met elkaar trouwen, het meestal zo is dat de gelovige met de ongelovige meegaat in plaats van andersom.

Als je vriend nu geen enkele belangstelling voor het geloof kan opbrengen, dan wordt het later echt heel moeilijk, zeker ook als je kinderen krijgt. Mocht hij wel belangstelling voor je geloof hebben, neem hem dan mee naar de kerk, catechisatie, enzovoort, en kijk dan rustig of het voor hem iets kan gaan betekenen. Zo niet dan sta je voor de hele moeilijke keuze om òf door te gaan, wat zeker niet makkelijk zal zijn omdat een christen vaak ook een heel andere levensstijl heeft dan een niet-christen, òf om het uit te maken met al het verdriet wat dat geeft.

Ik wens je echt heel veel wijsheid toe!

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige