Hoe kan het dat er zoveel jonge mensen alleenstaand zijn? Waar kunnen de blokkad...

G.M. Gerritsen / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het dat er zoveel jonge mensen alleenstaand zijn? Waar kunnen de blokkades liggen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Toen God Adam schiep was alles goed. Geen tekort, geen zonde, alles heerlijk. De mens communiceerde met God. Toch had de mens behoefte aan contact en geborgenheid en God schiep het: de vrouw. De mens is geschapen om mens te zijn. En mens-zijn betekent: er voor de ander zijn; samen delen. En zie, het was zeer goed.

Door de zonde is ook dit deel van de schepping gebroken. Het er zijn voor de ander werd veranderd in een egoïstisch denken en doen. In plaats van te dienen wil de mens heersen. Ook de verbondenheid van man en vrouw is aangetast. Adam geeft Eva de schuld; Eva de duivel. Het ultieme is verloren.

Vandaag de dag zien we het terug. Gebroken relaties, mensen die alleen zijn. Ook veel jongeren zijn alleen, zeg je. Dat klopt. Ondanks veel contacten thuis, op school, in de kerk, op internet, zijn ze toch alleen. Hoe dat komt? We moeten toch weer terug naar Genesis (zie hierboven). De mens is geschapen om samen te leven, maar de zonde maakt ons egoïstische mensen. Daarom is genade nodig om in liefde te leven. Het is Gods goedheid als je een vriend of vriendin hebt.

Je vraagt naar blokkades. Een blokkade kan zijn: een gesloten karakter: je praat niet snel met een ander. Een andere blokkade is angst: je afgewezen voelen door een ander. Nog een blokkade: opgaan in de computerwereld: je sluit je af van de echte werkelijkheid. Nog een: je relatie met God: met Hem ben je nooit alleen, en ziet zich omringt met Zijn weldadigheen (ps. 32:5, ber.).

Hopelijk heb ik je wat verder geholpen. Durf jezelf te zijn. Je mag er zijn zoals God je in deze wereld heeft geplaatst.

G. M. Gerritsen

Lees meer artikelen over:

psychologie