(...) Mijn man en ik hebben pas voor de tweede keer gemeenschap gehad en het was...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben tien weken geleden bevallen van een prachtige dochter. Alles is goed gegaan, maar ben wel gehecht. Had drie hechtingen. De verloskundige zei dat ze meevielen. Op de zesde dag zijn ze eruit gehaald. Heb er verder geen last van gehad. Mijn man en ik hebben pas voor de tweede keer gemeenschap gehad en het was best pijnlijk. Ik heb met een spiegeltje gekeken en zag bij mijn vagina soort bobbeltjes zitten. Komt dit van de hechtingen, van het persen of niet? Ik voel me er erg ongerust over. Ik heb nu ook jeuk bij mijn geslachtsdelen en dat kan een schimmelinfectie zijn, dat heb ik al eerder gehad en daar heb ik ook zalf voor. Maar die bobbeltjes heb ik voor de bevalling nooit eerder gezien. Kan het wild vlees zijn? Wat kan ik eraan doen? We hebben gemeenschap gehad met condoom. Kan het een latexallergie zijn? Veel vragen, ik hoop een passend antwoord.

Antwoord

Bobbeltjes in de vagina: vaak zijn deze wat aan de binnenzijde van de vagina te zien. Meestal zijn dit resten van het maagdenvlies. Deze bobbeltjes geven geen klachten. Mogelijk is er sprake van een littekenreactie: maar dit is zelden en dat is dan allen op de plek waar “de knip” is gezet of waar je ingescheurd bent tijdens de bevalling.

Vaginale jeuk komt vaak voor en wordt veroorzaakt door een vaginale gistinfectie. Daarbij kan de jeuk ook pijnlijk zijn en is er ook sprake van pijn bij het vrijen. Wanneer ik je verhaal lees, denk ik niet aan een latexallergie. Pijn bij vrijen kan overigens ook komen door een droge schede. Vrouwen die borstvoeding geven kunnen hier hinder van hebben. Dit heeft een hormonale oorzaak. Een glijmiddel kan dan uitkomst bieden.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch