Verschillend tempo op de weg naar een relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds driekwart jaar heb ik goed contact met een man. We appen dagelijks en met periodes bellen we ook zo nu en dan. We komen bij elkaar thuis en gaan nooit eerder slapen voordat we de ander welterusten hebben gezegd. We zien elkaar regelmatig. Mensen die ons beide kennen snappen er niks van. Er wordt regelmatig gevraagd: waarom is het nog niet officieel tussen jullie?!

Zo’n vijf maanden terug hebben we naar elkaar uitgesproken dat we niet genoeg voor elkaar voelden, maar zijn we wel vrolijk doorgegaan met appen enz. Nu heb ik wel het idee dat we verder naar elkaar zijn toegegroeid, maar op de een of andere manier komt er nog geen officiële relatie van, alsof we het allebei wel best vinden zo. Gewoon goed contact zonder de verplichtingen van een relatie.

Stiekem had ik gedacht dat ik er onderhand wel klaar mee zou zijn, maar het blijft gewoon zo leuk samen. Daarom zou ik graag een volgende stap maken samen met hem, maar hij geeft nogal gemixte signalen af. Ik kan hem slecht peilen. Ik wil hem niet verliezen als vriend als hij een volgende stap niet ziet zitten. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat moet je doen nu jullie een verschillend tempo lijken te hebben op de weg naar een relatie? Wel, als de één niet harder wil of kan lopen dient de ander zich aan te passen, want diegene kan wèl langzamer gaan! Met andere woorden: pas je aan en forceer nog niets. Als je dát niet kunt opbrengen (voorlopig althans) is het goed om sámen het gesprek over jullie min-of-meer-relatie aan te gaan, met het risico dat hij afhaakt. Naar elkaar toegroeien doe je samen, zij het ieder op eigen manier. Dus: práát over die gemixte signalen. Vraag hem wat hij wil, wat hij denkt, wat hij voelt! Alleen daarmee kom je verder als je niet langer wilt (kunt) afwachten.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid