Verstandelijke beperking en belijdeniscatechisatie volgen

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje met een verstandelijke beperking. Mijn verlangen is aanwezig om met God verder te gaan, dus de keuze voor Hem te maken, maar ik snap veel dingen niet. Ik kan moeilijk verbanden leggen tussen bepaalde dingen, maar wil wel belijdeniscatechisatie volgen. Wat is er nou echt voor nodig om belijdenis te willen doen of belijdeniscatechisatie te volgen? Kan iemand dat op een eenvoudige manier uitleggen?

Antwoord

Eenvoudig of niet, drie dingen wil ik ervan zeggen, met een voorbeeld toegevoegd:

1. In de lijn van de Schrift en de Reformatie is het nodig om zekere kennis te hebben van God en goddelijke zaken.

2. Daarbij een 'gevoelen' in het hart te hebben om Christus lief te hebben, Hem te kennen en te (h)erkennen als je persoonlijke Borg en Zaligmaker en Hem voor tijd en eeuwigheid te willen liefhebben en dienen.

3. Daaruit voortvloeiend (met het oog op het Avondmaal, als gevolg op de belijdenis) en ten aanzien van ons gehele geloofsleven: een persoonlijke, bevindelijke kennis van het bittere lijden en sterven van de Heere Jezus Christus.

Een ervaring... In mijn vorige gemeente was een catechisant van 17 jaar, die niet goed kon leren en niet altijd begreep wat er gezegd en geleerd werd of wat er in het boekje besproken werd. Toen ik een keer aan de groep vroeg of ze deze dingen  ook wisten en begrepen, barstte hij ineens in tranen uit (en dat voor een forse boerenzoon) en zei: "Ik begrijp al deze dingen niet zo goed. Maar ik weet wel dat ik de Heere Jezus liefheb en Hij mij." Het jaar daarop deed hij belijdenis...

Ds. M. F van Binnendijk,
Capelle aan den IJssel

Tags in dit artikel:

belijdenishandicap