Beoordeling HHK

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hiermee wil ik nogmaals kort reageren op vraag en antwoord 09-02-07, betreffende ds. P. Molenaar, al beschouwt u dit onderwerp als afgesloten. De beoordeling van ds. Molenaar van de HHK als “oneerbiedig activistisch rechts afgescheiden”. Worden dergelijke beoordelingen op Refoweb toegestaan? Wat als dit van bijvoorbeeld de Ger. Gem. gezegd zou worden? Of een willekeurig ander kerkverband? Is dat niet onfatsoenlijk en onbroederlijk? Ook ben ik van mening dat het wel goed zou zijn als tenminste de vraag wat betreft twee aspecten: nl. (1) de lijn van Calvijn en (2) het activisme, voorgelegd zou worden aan een HHK-predikant. Als namelijk wel aan ds. Molenaar de ruimte wordt geboden een bepaalde visie op de HHK ten berde te mogen brengen, mag er ook ruimte zijn voor het beginsel van hoor en wederhoor.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In het verleden zijn over dit onderwerp veel vragen bij ons binnengekomen. Die hebben we zo goed als mogelijk verdeeld over beide groeperingen, waarbij iedere predikant verantwoordelijk was voor zijn eigen inbreng. Het is in deze vragenrubriek ongebruikelijk antwoorden van de ene predikant aan de ander voor te leggen voor een reactie. Dat lokt alleen maar nieuwe discussies en onverkwikkelijke oppositie uit. En daar is deze rubriek niet voor bedoeld. Een enkele maal hebben we in deze kwestie -op speciaal verzoek van een vraagsteller- eenzelfde vraag door twee predikanten van beide partijen laten beantwoorden, zonder dat ze elkaars antwoord hebben gelezen.

De vraag waar u het over heeft werd gesteld aan een predikant van de PKN en niet aan een predikant van de HHK. Bovendien achten wij het antwoord van ds. Molenaar zeer evenwichtig, waarbij duidelijk een hand wordt uitgestoken naar broeders aan de andere zijde van de kloof.

Zowel PKN- als HHK-predikanten hebben in antwoorden in deze rubriek een visie gegeven op de scheuring en hun opponenten. Ook daarin hebben we duidelijk evenwicht gezocht.

Hartelijke groet van een Hersteld Hervormde medewerker, die zich over kerkmuren heen met iedereen verbonden weet die de Heere Jezus Christus van harte liefheeft.

Tags in dit artikel:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)