Van baptistengemeente naar HHK

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is herdoopt bij een baptistengemeente. Nu ben ik het hier persoonlijk niet mee eens en we hebben hier veel over gepraat. Nu wil mijn vriend wel met mij mee naar de Hersteld Hervormde Kerk. Na veel uitleg ziet hij geen reden meer om tegen de kinderdoop te zijn. Wat zijn echter de consequenties als mijn vriend zich aan wil sluiten bij de HHK?

Antwoord

Fijn dat jullie eerlijk met elkaar over deze zaken hebben gesproken. Juist ook dit onderwerp geeft helaas veel verwijdering onderling. Ik neem aan dat je vriend serieus afstand heeft genomen van zijn standpunt t.a.v. de volwassendoop. Hij moet daar zelf volkomen van overtuigd zijn en deze wijziging van standpunt niet hebben genomen om jou als vriendin gunstig te stemmen.

Is het menens bij hem, dan zijn er geen bezwaren om lid te worden in een HHK-gemeente. Wel moeten jullie van te voren in gesprek gaan met je predikant of als de gemeente geen predikant heeft, met je ouderling. Je vriend zal dan vertellen hoe hij destijds er toe gekomen is om zich te laten overdopen en waarom hij daar afstand van genomen heeft. Als je open en eerlijk de dingen wil belijden, zal de kerkenraad je van harte welkom heten.

In het gesprek zal ook aan de orde komen de vraag of je vriend destijds belijdenis heeft gedaan en hoe. Was dat al eerder in een ander kerkverband of bij de baptisten? In ieder geval moet iemand die uit een ander kerkverband  overkomt, antwoord moeten geven op de derde belijdenisvraag. Deze luidt:  “Wilt u in gemeenschap van de algemene christelijke Kerk, en in verbondenheid met de Hersteld Hervormde kerk, u stellen onder haar herderlijk opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en de Sacramenten, volharden in het gebed en het lezen van de Heilige Schrift, en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?”

Van harte Gods zegen voor jullie beide,
Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)