Gemeenschap lijkt eng

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb zelf een korte tijd verkering. Ik denk dan wel eens verder aan later, over een aantal jaren als ik/we getrouwd zullen zijn. Ik hoop dat we dan ook een aantal kinderen zullen krijgen. Maargoed, voordat je zwanger kunt raken moet je eerst gemeenschap met elkaar hebben gehad. Dit lijkt mij heel erg eng en voor mijn gevoel durf ik dat niet. ‘Het’ past er nooit in! Ik lees op jullie website wel eens vaker vragen die gesteld worden, waarin het naar voren komt dat het erg pijn doet (de gemeenschap). Mijn volgende stap waar ik dan aan denk is, ja als ik dan zwanger zou zijn, dan... Pas las ik ergens dat een bevalling eigenlijk pijnloos kan gebeuren. Is dit werkelijk zo? Ik lees hier ook regelmatig in een vraag over klaarkomen, wat houd dit precies in? Kan iemand mij misschien hierover een aantal dingen vertellen?

Antwoord

Allereerst heeft de Heere God zowel de man als de vrouw gemaakt dat ‘het’ er bij de gemeenschap heel goed inpast. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Er zitten namelijk heel veel elastische vezels in de vaginawand die erg kunnen oprekken. Gemeenschap doet ook geen pijn. Soms zijn vrouwen wel eens bang dat het de eerste keer pijn zal doen omdat de opening in het maagdenvlies wijder zal worden. Meestal valt dit heel erg mee.

Als een vrouw zwanger is, dan is het belangrijk dat zij op zwangerschapsgym gaat. Daar wordt een en ander over de bevalling goed uitgelegd, ook hoe zij de weeën goed kan opvangen. Hoe meer je je tijdens de weeën weet te ontspannen, hoe beter het zal gaan. Mocht het toch heel moeilijk gaan, dan zijn er gelukkig altijd nog medische mogelijkheden om een en ander goed te laten verlopen.

Ik denk dat jij je gewoon veel te veel zorgen maakt en dan bij voorbaat al heel veel leeuwen en beren ziet lopen. Je moet ook een beetje vertrouwen hebben in onze Schepper die alles zo heel mooi en functioneel heeft gemaakt.

Als het gaat over “klaarkomen” bedoelt men daarmee het hoogtepunt wat je kunt beleven tijdens de seksuele omgang.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk