Bidden voor Europees Parlement

Ds. G. Kater / 1 reactie

Vraag

In onze HHG word iedere zondag gebeden voor onze overheid. Ook in andere kerken hoor ik dat vaak. Wat mij opvalt is dat er altijd voor de lokale, provinciale en landelijke volksvertegenwoordigers word gebeden. Ik heb nog nooit gehoord dat er werd gebeden voor het Europees Parlement. Hoe komt dit? Zij zijn toch onze wettige overheid? In het Europees Parlement zijn toch ook heel veel volksvertegenwoordigers die dagelijks gebed nodig hebben? Juist daar worden enorm veel wetten en regels voor ons gemaakt. Het lijkt me ook dat met name onze christelijke parlementariërs hierdoor wel eens teleurgesteld zullen zijn. Betrokkenheid van hun achterban is toch belangrijk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Inderdaad, het Europees Parlement behoort bijbels gezien ook tot onze wettige overheid. Dat betekent dat wij bijbels gezien geroepen zijn om hier voorbede voor te doen binnen de christelijke gemeente, zie 1 Tim. 2:1-2. Voorbede voor het Europees Parlement in het algemeen, én voor alle christelijke parlementariërs daarin in het bijzonder. Het is vooral voor de laatstgenoemden erg belangrijk dat hun achterban betrokken is bij hun werk, én voorbede voor hen doet.

Hoe vaak er in het openbare gebed in kerkelijke gemeenten daadwerkelijk voorbede voor het Europees Parlement gedaan wordt is voor mij moeilijk in te schatten. Maar ik denk dat je constatering voor jouw plaatselijke gemeente vrijwel algemeen geldt, persoonlijk moet ik in ieder geval bekennen er ook nauwelijks bij stil te staan. Waarschijnlijk staat het Europees Parlement voor veel mensen niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk op grote afstand, en is dat de reden hiervoor.

Maar dat neemt niet weg dat het Europees Parlement evenzeer ons gebed nodig heeft als de plaatselijke, provinciale en landelijke overheid in ons land. Bedankt daarom voor deze goede, opscherpende vraag.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Tags in dit artikel:

biddenpolitiek
1 reactie
drernie
En waarom niet bidden voor de VN? Zo kan je een hele dag vullen met gebed, wat praktisch alleen kan in een klooster.