Spijt van oordeel

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zit met iets heel stoms eigenlijk. Ik werk in een kleding/schoenenwinkel en laatst kwam er een meisje in de winkel met haar vriend/man en een kindje en nog een vriendin. Ik kende haar nog wel een beetje van vroeger. Hoe het precies ging weet ik niet meer, maar mijn collega vroeg wat dat voor soort mensen waren en toen zei ik: “O, ik ken haar nog wel van vroeger, beetje zo’n asociale familie.” Nu voel ik me er best wel vervelend over. Moet ik nu vergeving vragen aan mijn collega omdat ik dat heb gezegd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vergeving vragen, dat begrijp ik niet zo goed. Wat je -bij gelegenheid- tegen je collega kunt zeggen is dat je spijt hebt van het snelle oordeel dat je uitsprak. Wat je vervolgens dóét is jezelf voornemen om je ánders op te stellen naar mogelijke klanten. Net als naar al je medemensen. Iemand (ver)oordelen en ‘wegzetten’ hoort niet! Jouw antwoord aan je vriendin had ook alleen het eerste gedeelte kunnen zijn, namelijk dat je deze mensen nog van vroeger kende. Dan had je niets verkeerds gezegd en ieder in zijn/haar waarde gelaten.

Eerst tot tien tellen dus, de volgende keer!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

spijt