(...) "Breng hem tot Mij", zei de Heere Jezus. Dat was een ontzettend rijke bood...

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee W. Harinck. U preekte in onze gemeente over de maanzieke knaap. "Breng hem tot Mij", zei de Heere Jezus. Dat was een ontzettend rijke boodschap. Mijn nood en worsteling is echter dat ik niet goed m'n zonde besef. Is dat dan ook zo'n band waarmee ik naar Hem mag gaan? Ik vind het zo moeilijk om werkelijk dat in te leven, wat de zonde is voor God.

Antwoord

In verband met afwezigheid heb ik niet eerder de gelegenheid gehad om te kunnen reageren. Fijn dat de preek over Jezus en de maanzieke knaap je heeft geraakt en tot nadenken heeft aangezet. Het is inderdaad een rijke prediking waarin het gaat over een reddeloze zondaar en een grote, machtige, gewillige Redder.

Eerlijk geef je aan te worstelen met gebrek aan zondekennis en schuldbesef. Vanuit onszelf hebben wij de ware kennis van schuld en verlorenheid niet. Dan missen we de boetvaardigheid, het berouw over de zonde, enz. Ook dit kunnen wij zelf niet maken! Het is pure genade om tot het kennen en belijden van zonden te komen.

Juist omdat het genade is, mag je hiervoor naar de Heere gaan. Leg je hart maar voor Hem open en vraag de Heere om zondebesef, om een gebroken hart, om smart over de zonde. Dan mag je ook met deze vragen tot Hem gaan! Waar zou je anders heen moeten, kunnen? Alleen bij Hem zijn de woorden van het eeuwige leven. Breng al je vragen, alles wat je vasthoudt, hoe onmogelijk dat ook is vanuit onszelf, maar aan Zijn voeten. “Strek je dode hand maar naar een levende Jezus uit”, was de uitdrukking van een van onze overleden predikanten. Wat onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God.

Van harte wens ik je Zijn zegen,
Ds. W. Harinck