Verloving uit en met elkaar naar bed geweest

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben verloofd geweest en nu heeft hij het uitgemaakt. We zijn al met elkaar naar bed geweest. Mag ik dan nog wel met een andere jongen trouwen?

Antwoord

Wat jammer dat de verloving is uitgegaan. Je schrijft dat hij het uitgemaakt heeft. Waren de problemen van zijn kant echt zo onoverkomelijk dat de verkering uit moest gaan? Ik vind dat wanneer een stel met elkaar naar bed geweest is, de verkering eigenlijk niet meer mag worden uitgemaakt, je hebt immers al als man en vrouw geleefd samen. Maar goed, als hij de verkering heeft uitgemaakt en hij blijft daar bij, dan valt er niet veel meer aan te veranderen, hoewel ik wel vind dat hij op zijn verantwoordelijkheid mag worden aangesproken. Er is in een dergelijke situatie nog geen sprake van een echtscheiding, je was immers niet officieel als man en vrouw met elkaar getrouwd. Jullie hebben wel samen op het huwelijk vooruitgegrepen, maar daarmee was je nog niet samen getrouwd. Het heeft ook best wel z'n tijd nodig om het allemaal te verwerken. Ga voor jezelf alles nog eens langs en vraag God vergeving om datgene wat niet goed is geweest. Hij wil dan ook echt vergeven, maar dat houdt ook in dat Hij dan van ons vraagt in de toekomst naar Zijn geboden te handelen en wandelen. Hij wil dan opnieuw beginnen met mensen en zo wil Hij dat ook met jou. En dan mag je ook weer open staan voor een nieuwe relatie.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk