(...) Mijn vriend kan het moeilijk respecteren dat ik over bepaalde dingen ander...

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

In onze relatie zijn er veel problemen. Over veel dingen verschillen wij van mening. Mijn vriend kan het moeilijk respecteren dat ik over bepaalde dingen anders denk dan hij. Mijn vriend is erg gelovig, terwijl ik nog met zoveel vragen zit. Hij vindt het erg moeilijk dat ik broeken draag en ik doe ook vaak een rok aan voor hem. Maar ik weet niet of dat wel een goede oplossing is. Kan ik van hem verlangen dat hij dit respecteert?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Op je vraag over jullie relatie en toegespitst op het respecteren van elkaars overtuiging, stijl, kleding, etc. het volgende: Het lijkt me geboden dat jullie eerst eens grondig doorpraten over je relatie en wat die voor ieder van jullie inhoudt en wat je daarin nu en zeker ook op termijn van elkaar verwacht. Maak helder waarom de één wel en de ander niet, of minder gevoelig is voor een bepaalde kledingswijze en levensstijl en waar dit mee te maken heeft. Natuurlijk mag je elkaar proberen te helpen en je in bepaalde zaken aanpassen, maar dat moet wederzijds zijn en gedragen worden door inhoudelijke argumenten. Als de één het moeilijk vindt dat de ander anders denkt, dan lijkt het me haast onmogelijk worden om dit samen vol te houden. Je bent er evenmin door aldoor maar toe te geven aan... Liefde komt niet van één kant en evenmin ruimte bieden.

Een echte relatie wordt mee bepaald door wederzijds respect en vertrouwen in elkaar en dat gedragen door gebed. Juist als iemand die erg gelovig is, mag hij of zij de ander die nog met zoveel vragen zit, proberen te begrijpen, zo invoelend mogelijk en samen helderheid en antwoord te zoeken in het Woord van God, zonder te forceren.

Ik hoop dat je niet op deze manier die je aangeeft, doorgaat, want dat loopt spaak. Sterkte om elkaar met elkaar op verantwoorde wijze om te gaan en ter zake te komen.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

verkering