Leeftijd voor hoofdbedekking

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag/opmerking over hoeden. Ik draag zelf niks, tenminste niet elke zondag. Maar er staat in Korinthe iets over hoeden/petten voor vrouwen. Maar ik ben geen vrouw; ik ben een meisje. Welke leeftijd wordt in Korinthe bedoeld als het gaat om het dragen van een hoofdbedekking? En er komt in de tekst voor dat je een hoed/pet draagt omdat je dan onderdanig bent aan de man. Die heb ik niet. Hoe zit dat dan voor mij?

Hartelijke groeten, een meisje.

Antwoord

Jouw vraag heeft alles te maken met wat er staat in 1 Kor. 1:11 e.v. Belangrijk is om te zien wat Paulus hier bedoelt. Paulus heeft het hier over de scheppingsorde. Die is zo: God boven alles. Christus (de Zoon van God) onder God de Vader. De man onder Christus (hij moet gehoorzamen aan het Woord van God en dat Woord is Christus, zie Joh. 1:1 v.v.) en de vrouw is na de man geschapen en staat dus onder de man. Let wel: de vrouw is niet minder dan de man. Ze heeft van God alleen een plaats gekregen onder de man. Dat is Gods (volg)orde sinds de schepping. En daarmee heeft God voor ons de beste bedoelingen. Zie maar eens wat er gebeurd is toen Eva van haar plaats ónder Adam is weggelopen en het initiatief heeft genomen door te luisteren naar de slang. In plaats van dat ze tegen de slang zei: je moet niet bij mij zijn, maar bij m'n man. Dat emancipatiegedrag van Eva heeft de zondeval in gang gezet. Adam heeft ook meegedaan. Dat is zijn fout. Maar Eva is ermee begonnen. De zondeval is direct gevolg van de emancipatie van de vrouw, van het feit dat de vrouw wegloopt van de plaats die God haar heeft gegeven.

Door de genade die is verdiend door Jezus, is de scheppingsorde weer hersteld. Maar dan komt het er wel op aan dat die orde gehandhaafd blijft. Om te beginnen in de samenkomsten van de gemeente, die als het ware een voorportaal vormen van de vernieuwde schepping, in zover als Gods woorden er gehoorzaamd worden. Daarom legt Paulus er alle nadruk op dat de vrouw daar in ieder geval haar plaats onder de man inneemt en dat ook daadwerkelijk toont door iets op het hoofd te hebben. Dat mag een hoed zijn, maar een sjaal of hoofddoek is al genoeg. Wanneer moet je dat doen? In ieder geval als een meisje vrouw wordt. Wanneer wordt een meisje vrouw? Als zij begint te menstrueren. Je zou ook kunnen zeggen: begin ermee als je nog een klein meisje bent, dan ben je er al aan gewend. Tegen de tijd dat een meisje vrouw wordt, is ze in de puberteit en zijn veel dingen in haar ogen gek. Om dat te voorkomen, zou je dus al als een meisje kunnen wennen aan het dragen van een hoofddeksel.

Het gaat er niet om of je getrouwd bent. Het gaat op de verhouding van alle vrouwen tegenover alle mannen. Je hoeft thuis dat hoofddeksel niet te dragen. Het gaat om de samenkomsten van de gemeente waar de Heere in en door Zijn Woord en Geest aanwezig wil zijn en waar Zijn ordeningen willen geëerbiedigd worden.

Ik hoop dat je een en ander begrijpt en ook begrijpt wanneer je het  beste een hoofddeksel kunt opzetten in de kerkdienst. Je eert er de Heere mee en zult er ongetwijfeld Gods kinderen een plezier mee doen.

Vriendelijke groeten,
Ds P. van der Kraan

Tags in dit artikel:

hoofdbedekking