Baby's een hoofddeksel dragen

drs. I. A. Kole / 22 reacties

Vraag

In onze gemeente (Gereformeerde Gemeenten) is het sinds kort verplicht dat baby's  (meisjes) tijdens de doop een hoofddeksel moeten dragen vanwege 1 Korinthe 11. Maar ik lees alleen over een vrouw die bidt of profeteert en in de Statenvertaling staat zelfs dat het alleen getrouwde vrouwen betreft. Ik hoop dat iemand mij hierover duidelijkheid kan geven.

Antwoord

Niet al te wettisch! Ik zie geen enkele reden dat een baby een hoofddeksel moet dragen; het komt in onze gemeente weleens voor, maar daarin zjn de ouders vrij. Dat een kind dat t.z.t. meegaat naar de kerkdienst een hoedje/mutsje draagt dat is goed, zodat ze al vroeg leren dat dat de gewoonte is en dat de Heere dat ook vraagt (1 Kor.11).

We moeten elkaar geen overbodige lasten op gaan leggen.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekking
22 reacties
Race406
Niet te wettisch inderdaad! Aan de andere kant: Is het ook niet erg consequent van deze kerkenraad? Baby's horen er volledig bij, dus dan ook in de kerk een hoed op.
Ik ben zelf helemaal niet voor de verplichting van de hoed, maar die discussie is al zovaak gevoerd, dat we die niet opnieuw gaan beginnen.
eduard1
Doet me denken aan Matth. 23:23.......Jezus' waarschuwing over het vertienen van de dille en de komijn. Dingen, wetjes en regeltjes volbrengen die Hij helemaal niet ingesteld had. Lees 1 Kor. 11 maar eens langzaam en aandachtig en dan moet je eens goed kijken wat er staat, niet wat wij er in lezen, maar wat er daadwerkelijk staat.
Race406
@Eduard1: Ik ben het met je eens, maar ik wilde alleen maar aangeven dat het in mijn ogen ergens wel consequent is. Niet dat het zo moet, in mijn ogen helemaal niet! Of ALLE vrouwen worden verplicht een hoofddeksel te dragen, of GEEN ENKELE vrouw wordt verplicht een hoofddeksel te dragen. Zo zie ik het.
Maar afgezien van of het consequent is, is het wel heel gevaarlijk als we iedere keer weer wetjes en regeltjes erbij verzinnen.....
10249
Ik hoop niet dat er nu weer een verwarrende discussie ontstaat, zoals zo vaak gebeurt als het over deze onderwerpen gaat! Ik voel m namelijk al aankomen...
EVA
ja kom laten we weer eens gaan redetwisten hoe zat het ook al weer :-) GRAPJE
pannenkoek
ik zie geen verplichting. Er hebben ook jongetjes een doopjurk aan, dan moeten die verplicht in mannen kleding dus in een pakje en niet in een jurk
hk1
@Eduard1: Mag ik vragen hoe jij het ziet? Want ik kom toch elke keer weer tot de conclusie van wel een hoed op. Hoe moet ik het anders uitleggen?
Geen discussiepunt maar een oprechte vraag.
eduard1
@hk1: dat mag zeker, maar niet hier, om ongewenste discussie te voorkomen.
ostrogoot
waar een kerkenraad zich druk om maakt. Ik weet nog legio onderwerpen waar een kerkenraad zich kan druk maken en zich daar niet druk om maakt. Een baby, die mag je niet onderwerpen aan dogma's en doctrines
cbl
Als eerst nu eens de rokers in de ban worden gedaan, lijkt me gezonder, bijbelser dan zoiets dergelijks.
naam
Waarom kleine kinderen wel die voor het eerst meegaan naar de kerk en baby's tijdens een doopdienst niet? In onze kerkelijke gemeente (ger.gem) is dit ook heel normaal; ikheb nog nooit anders gezien. Of het verplicht is weet ik niet eens. Bij ons zitten de baby's er tijdens het dankgebed ook bij; ik vind het persoonlijk ook niet mooi met ongedekte hoofd.
Maar even wat anders; als de kerkenraad dat verplicht stelt waarom zou je het dan niet doen?
Unionist
Een boeiende Bijbelstudie over "Moet die hoed?" vind je hier:
http://www.bijbels-panorama.nl/MP3%20downloads/Mp3%20A439%20Moet%20die%20Hoed.mp3

1 Kor 11 noemt als argument voor de hoofdbedekking: "want de vrouw is de heerlijkheid des mans". Een hoed zou dus alleen moeten als een vrouw getrouwd is. Dus ook al ben je voor de hoeden, dan nog is het onzin dat meisjesbaby's een hoed op moeten.

Lijkt me trouwens met dopen nog niet eens handig.
Rianne1357
cbl ja daar moet ik wel om glimlachen! beetje gelijk heb je absoluut. nee ik vind dit net als Meneer Kole zegt. dat is een kort eerlijk antwoord. sorry maar waar is men nu mee bezig. ik mag het niet benoemen. maar ik zou haast zeggen, ik weet welke gemeente. maar ik mag en wil mij niet aan bepaalde uitspraken beschuldigen. maar als je hier over vergaderen moet????????
Jess
Ik zag eens een ds in de gergem, die licht geïrriteerd keek en het mutsje van het hoofd schoof om het water op het voorhoofdje te kunnen doen!
jodeloiti
Wat enorm triest dat kerkeraden/christenen zich hiermee bezig houden terwijl er miljoenen mensen op weg zijn naar de hel!!!!
Antoinette
De vraag is sowieso: Genade of Wet?
Enerzijds wil men onder de genade leven, Jezus Christus kwam naar de wereld om ons vrij te kopen, en de wet te vervullen en alles te volbrengen.
En nu gaan wij weer onder de wet zitten en denken zelf nog iets toe te moeten voegen aan wat Jezus al gedaan heeft.. Hij heeft de wel VOLKOMEN vervuld!
Doen we Jezus niet tekort als we naar wetten en regels gaan leven vanuit onszelf?
Ik kan me voorstellen als je wedergeboren bent dat je enige verlangen nog maar is om niet meer te zondigen.
Als je ziet wat Jezus voor je deed, wil je toch niet meer zondigen?
Maar mensen als we het zelf hadden gekund, had God Zijn Zoon toch niet naar de wereld hoeven zenden?
Ik geloof dat we mogen leven vanuit de genade van Christus die Hij voor ons heeft, de vraag is willen we de gift die God ons wil geven aanpakken?
zandkasteel
Graag zou ik willen weten of in die gemeenten waar deze regel geldt, er ook een verbod is op doopjurken voor jongentjes?
Niet uit sarcasme, maar om te weten of de regels consequent gehanteerd worden.
Dus wie weet een antwoord?
Roozemond
Bij ons in de ger gem is er absoluut geen verbod op doopjurken voor jongetjes!
adriano313
2 dagen tijd
19 reacties......
wat leeft en speelt er toch allemaal

Ik sluit me toch bij @ jodeloiti aan
en ik had als jongetje OOK een doopjurk aan
maar dat zal wel traditie zijn!
Orchidee
afgezien van meningen en geloof m.b.t. geen of wel hoedje;
De kerkenraad is in ieder geval consequent en duidelijk naar gemeente toe