Mevrouw voor abortus naar de O.K. brengen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben als verpleegkundige werkzaam in een ziekenhuis. Ik zit al een tijd met de vraag of je een mevrouw die een abortus moet ondergaan naar de O.K. mag brengen. Is dit toegestaan?

Antwoord

Het is erg belangrijk en goed dat er christenverpleegkundigen werkzaam zijn en blijven in onze ziekenhuizen. Maar tot hoever reikt dan je verantwoordelijkheid in moeilijke medisch-ethische situaties? Toen ik zelf nog in het ziekenhuis werkte, lag mijn grens daar dat ik in zo'n situatie niet direct met de ingreep zelf te maken wilde hebben. Dat wil dus zeggen dat je uiteraard bijvoorbeeld wel eten en drinken rondbrengt, maar het brengen naar een OK heeft toch al wel weer met de ingreep zelf te maken, dus daar zou ik dan moeite mee hebben. Ik denk datje dit het beste met het hoofd van de afdeling kunt bespreken, zodat er met de indeling van het programma rekening mee gehouden kan worden.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

abortusgezondheidszorg