Stille tijd als moeder

Ds. H.H. Klomp / 18 reacties

Vraag

Ik ben moeder van een gezin met drie jonge kinderen. Vooral tijdens de vakanties is het houden van stille tijd moeilijk(er). Vaste tijden voor gebed heb ik niet. Ik bid veel 'met de pet op', op de fiets, bijvoorbeeld en tijdens werkzaamheden thuis. Maar ook als we gezamenlijk een dagje weg gaan, vraag ik in stilte of de Heere meegaat. Mijn vraag is: is het toch beter om vaste tijden aan te houden?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is goed dat we een biddend leven leiden. Daarbij zijn vaste gebedstijden aan te bevelen. 's Morgens bij het opstaan; 's avonds bij het naar bed gaan. En rond de drie maaltijden per dag.

In een kinderrijk gezin is veel drukte. Dan moet je de stille momenten extra bewaken of er soms echt voor gaan zitten. Ik hoop dat u daar ook goed aan toe kunt komen.

Ik begon met te zeggen: een biddend leven leiden. Dan wordt het gebed niet beperkt tot de vaste tijden. Maar is in heel ons leven de afhankelijkheid van de Heere. Dat kan zijn op de fiets, achter het stuur van de auto of een zucht uit ons hart als we met heel het gezin aan tafel zitten. Hoe dan ook: houd de vaste gebedstijden in ere, ook als voorbeeld voor de kinderen. Hopelijk mag dat resulteren in een biddend leven. Dat is: gebed met de ogen dicht én met de ogen open. Het ware bidden gaat eens over in het volmaakte danken. Maar laten we ook in het hier en nu de dankzegging niet vergeten.

Zegen en sterkte bij de opvoeding.

Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

stille tijd
18 reacties
Catherine
Kan ik helemaal inkomen ! Of je bent overdag alleen en dan gaat de telefoon, of er is herrie bij de buren. Er kan zoveel ruis zijn.
Maar elke dag heeft wel minstens 1 moment dat je toch even in jezelf terug kan keren, al is het maar in de badkamer !
Alphonsus
Vaste tijden zijn een hulpmiddel. Vaste tijden mogen nooit een harnas worden waar je je zelf in plaatst om snel een gebed of tekstgedeelte te lezen, waarna je dan voor jezelf tot de conclusie zou kunnen komen dat je aan je "plicht" hebt voldaan. Wanneer er van die vaste tijd geen opbouw is uitgegaan en de Geest niet heeft kunnen spreken tot je hart, is er eerder sprake van een ritueel dan van een jezelf van harte onder Gods zegening te stellen.

De tijd van gebed, vast of niet vast, is een verlangen van het hart om geestelijk gevoed te willen worden en om tevens even afstand te nemen van al het dagelijkse gewoel om je heen, om je geest tot rust te brengen en tevens je dankbaarheid uit te spreken voor al het goede dat je weer mag ontvangen.
sydneylover
@vraagstelster: wat goed van u dat u bewust stille tijd houdt, zelfs op de fiets of thuis! Ik kan er best een beetje jaloers op worden als u dat zegt.

Ik vind een van de moeilijke dingen van deze tijd de overweldigende hoeveelheid informatie, prikkels enzovoorts die dagelijks op je af komen. Ik vergeet zo vaak 'met de pet op' te bidden... het komt er gewoon niet van op het werk. En in de auto van en naar huis Radio 1 op... niets mis mee, maar het is wat anders dan stille tijd. Soms denk ik eraan en doe ik de radio uit en dan valt me keer op keer op dat je ineens aan heel andere dingen gaat denken.
bakvis
héél herkenbaar!!
vroeger deed ik het altijd smorgens vroeg of savonds laat maar nu met 4 kinderen is dat een stuk moeilijker! Probeer nu echt tijd in te ruimens als de kinderen middagdutje doen danwel naar school zijn. Smorgens vroeg valt niet mee als je snachts er een paar keer uit geweest bent en savonds ben je vaak zó moe, dat je in slaap valt!
'k vind het zelf ook prettig om in de auto te zitten , alleen, cd aan of gewoon stil een denken/bidden, enz. of savonds lekker even alleen een stukje fietsen is ook fijn!
Het is denk ik de strijd van elke (jonge)moeder!
Hanna
Ik herken het helemaal!

Die kleintjes laten je geen moment met rust,
en als de ene op bed ligt, kan de andere nog de mond niet houden.
Iets lezen gaat moeilijk, omdat je je aandacht erbij wilt houden..

Ik heb geen tips voor je...vind het zelf ook erg lastig!

@ bakvis: denk idd dat dit bij iedere moeder wel naar voren komt.
maria
Maar als het goed is komt er een tijd dat het wel weer kan. De meeste tijd doe ik het als de kinderen naar school/werk zijn. Als de ontbijtboel is opgeruimd. Het is vaak zo als er nog rommel ligt, dat dat ook een hindernis kan vormen.
Daarom trek ik me altijd terug op de slaapkamer, dan bid ik ook hardop, op die manier wordt je ook minder snel afgeleid. Dan mag je iedereen opdragen in het gebed en een zegen vragen over het te lezen gedeelte. Daarbij moet ik zeggen dat het in de vakantie ook lastiger is. Maar dan begin ik de dag direct als ik wakker wordt. De Heere is gelukkig niet aan tijd en plaats gebonden.
Ik ken iemand die 's morgens een half uur eerder opstaat, voor dat de rest van het gezin wakker is. Hopelijk zittten er wat tips bij. Een troost vind ik het ook om te weten dat de Heere onze omstandigheden kent. Hij weet dat je een druk gezin hebt en Hij weet ook wat er van Zijn maaksel is te wachten. Dat mag geen excuus zijn om het daarom maar na te laten, ook die nood mogen we juist bij Hem brengen. Veel sterkte in de strijd.
pannenkoek
Ik ben totaal geen lezer. Als in de winter mijn man vaak 's avonds weg is/was, zette ik vaak een preken cd op, of luisterde via prekenweb. Op deze manier deed/doe ik het. Om een uur of 21.30 begon ik. De oudste is dan nog wel wakker, maar dat is niet zo erg. Ze kan meeluisteren, of naar bed gaan. vaak zit ik te borduren als ik luister.
Catherine
Pannenkoek: ik denk dat er toch echt STILLE tijd wordt bedoeld. Niets mis met preek luisteren en lezen, maar ik ben meestal het laatste op, dus ik lees dan mijn dagboekje (speciaal voor de vrouw) bid mijn avondgebed en blijf dan nog stil zitten. Niet mediteren, maar gewoon zitten. Helemaal niets. Kom Geest van Pinksteren, doorwaai de hof ! Snap je wat ik bedoel ?
pannenkoek
Ok, Wij lezen 's avonds voor we naar bed gaan uit een dagboek, daarna doet mijn man een gebed. de éne keer leid het dagboek tot een gesprekje, en de andere keer niet. Ik ga graag op tijd naar bed, dus zodra de oudste naar haar slaapkamer is lezen wij. Dan kan ik gaan wanneer ik wil. Verder doen wij 's morgens en 's avonds ons eigen gebed.
Het is idd herkenbaar, maar dit geld ws ook voor de vaders? Vergadeding sus en bijeenkomst zo.....
Cloudsadmirer
Beste moeders,

Ik heb nog geen grote kinderen en weet dus niet goed hoe het in de praktijk werkt maar toch misschien een tip: waarom proberen jullie geen stille tijd te houden MET kinderen? Een moment alleen met (pakweg) vier kinderen overdag lijkt me behoorlijk onmogelijk. Allemaal even op de bank en stil bidden? Of hardop? Of lezen? En als ze niet willen, dan even naar je kamer of in ieder geval stil zijn voor mama?
Beatrix
Hoi,

Herkenbaar. Ik heb er nog maar 1, maar ook voor mij is het lastig om een goed moment te vinden. Ik heb het heel lang 's morgens vroeg gedaan, dan ben ik het meest 'helder'. Totdat de kleine ook zo vroeg kwam, ik ben toen m'n wekker eerder gaan zetten. Maar hij wordt nu ook wakker van de wekker. Ook ik bid veel tussendoor, en soms lukt het wel om stille tijd te houden.

Sterkte ermee.
Cloudsadmirer
Als moeder heb je het DRUK.

Duivel
Regeert
Uw
Keuze
bakvis
@rinske, ik snap wat je bedoeld; je hebt de keus: ga je ramen zemen of bijbellezen?!
Maar het komt wel heel hard over zoals je het zegt; het is meer zo dat de kids mijn keuze regeren! Je gewone huishoudelijke en kerkelijke taken, 4 kids; zorg om en voor ouders, heen en weer naar school en soms 5 keer per week naar ziekenhuis, dokter, fysio, logopedist, etc. hakt aardig in je tijd en om dat nou gelijk aan de duivel toe te schrijven......
Catherine
Het heeft ook weinig zin om met "vliegende gedachten" stille tijd te houden ! Dan is het een moeten. De kunst is om jezelf vrij te maken van de dwingende gedachten, zoals: ik moet dit en ik moet dat nog.
Nee, eerst me nu bezighouden met de geestelijke zaken, straks weer de aardse dingen. Het is niet voor niks: bid EN werk. Beiden.
Cloudsadmirer
bakvis,

Het is totaal niet mijn bedoeling om hard over te komen. Maar het is wel reeel. Ik heb het in sommige perioden ook vreselijk druk. En naar mijn idee kan ik er helemaal niks aan doen. Maar wat mij opvalt is dat heel de wereld het tegenwoordig DRUK heeft. Niemand zwemt in de tijd. Iedereen haast zich enz..... En dat ondanks alle supersnelle communicatie mogelijkheden, de wereld is er qua tijd en rust bepaald niet op vooruit gegaan. De duivel lacht zich krom want alle mensen zijn zo druk, ook de Christenen, en ook al zijn ze al Gods kinderen, toch hebben ze lekker niet genoeg tijd voor Hem!
Het is heel de maatschappij, dat kan je in je eentje niet tegenhouden.

Afgelopen week las ik in een boek een stukje over 'drukte':
"Het is net een circus, de duivel slaat met zijn zweep om heel de boel weer op te jagen."
"Vroeger moest een Engelsman een week reizen om te onderhandelen met een Duitser. Dus ook een week terug, dat zijn min. 14 dagen. Tegenwoordig is dat in hooguit 2 dagen gebeurd. Toch heeft nu niemand 12 dagen over."
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Ik begrijp je helemaal, bakvis, en toch ben ik ervan overtuigt dat de duivel maar al te graag onze keuze regeert.

ps: persoonlijk hoor ik ook vaak mensen (ikzelf ook weleens hoor) roepen dat ze het zoooo druk hebben en ondertussen zijn ze van alle tv programma's op de hoogte. Hoezo: Duivel Regeert Uw Keuze?
pannenkoek
Ik wist dat ik in mijn kast nog een gedicht had liggen over 'geen tijd?'
Na een duik in mijn kast vond ik hem.

Geen tijd??

Even naar huis,
en even naar de zaak.
Even een krant,
en even een vermaak.
Even op reis,
en even naar de kerk.
Even naar bed,
en even aan het werk.
En hebt je er even zelf op gelet,
met doet voor het eten even een gebed.
Men rept en haast zich voort,
met kan maar even leven.
Het is in deze snelle tijd maar alles even.
Doch na dit even volgt een eindeloze eeuwigheid.
Is daarop je ziel wel ernstig voorbereid?
1a2b3c
De kinderen hebben toch ook een vader?
Die kan zich toch ook wel even iedere dag een half uurtje met de kids bezighouden?
Gelijk goed voor de vader-kind relatie.
helma68
Stille tijd is zo belangrijk.
Ik heb 9 kinderen en heb de wekker gewoon om 6 uur staan.
Dat is het enige stille moment waarin ik een half uur voor mezelf in alle stilte heb.
Het kost zelfbeheersing maar ook dat wil de Heere geven. Elke morgen dank ik eerst de Heilige Geest dat Hij me toch weer de discipline heeft gegeven om daadwerkelijk te reageren op de wekker van 6 uur en mijn Bijbel te pakken en de dag met de Heere te beginnen.

De Heere zegt van maria : zij heeft het goede doel gekozen.
Het is dus een keuze.