Ik ben kind van God, maar mijn ouderling zei dat als je kind van God bent dat je...

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik ben kind van God, maar mijn ouderling zei dat als je kind van God bent dat je dan alleen nog heel graag naar de kerk gaat en naar catechisatie, enzovoort. Maar ik vind catechisatie erg saai. Het is niet echt leuk, ik leer niets nieuws. Ik weet echt al die rijtjes wel. Ik weet dat het wel belangrijk is, maar kunnen ze jongelui niet beter "trainen" om tegen de wereld bestand te zijn? Hoe te getuigen, hoe te leven, hoe om te gaan met seks, drank. enz. Het is toch niet alleen bekering? Je moet toch ook leven met God en dat is toch niet alleen naar de kerk gaan en daar zin in hebben? Ook ben ik bang soms een beetje te remonstrants te denken voor onze Refowereld.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe oud ben je? Je stelt dat je een kind van God bent, maar je begrijpt het antwoord van de ouderling niet. In de laatste zin geef je aan dat ze zelf bang bent dat je wat te remonstrants denkt. Ik vind dat merkwaardig. Het maakt mij ook eerlijk gezegd een beetje ongerust of je je zekerheid een kind van God te zijn wel op een goede grond hebt gebouwd.

Dat de catechisatie saai is, zou natuurlijk kunnen liggen: a. aan degene die het geeft of b. aan degene die het ontvangt. Of aan allebei een beetje. Dat kan ik niet beoordelen. Toch denk ik dat mogelijkheid b. hier een rol speelt, omdat je zelf vindt dat je alles al weet. Vergeef mij als ik dat gewoon een tikkeltje eigenwijs vind. Dat laat onverlet dat een catecheet (ouderling of predikant) zijn best moet doen om het op een duidelijke en aantrekkelijke manier te brengen. Dat ben ik met je eens. Maar catechisatie is geen jeugdvereniging.

De onderwerpen die je noemt zijn zeker belangrijk. Bij ons op de catechisatie komen die ook aan de orde. Overigens noemen wij dat ook bekering. Dagelijkse bekering. Het komt aan op het goed en duidelijk definiëren van de begrippen. Maar de jongeren dienen onderwezen te worden in zowel de christelijke leer als het christelijke leven. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat de betreffende ouderling het hier niet mee eens zou zijn.

Beste vraagsteller, het hele leven is een leerschool. Probeer je bescheiden op te stellen en je winst te doen met wat je mag leren in de kerk. En probeer te ontdekken dat de dingen die jij nu als tegenstelling naar voren brengt (graag naar de kerk gaan of hoe om te gaan met de uitdagingen en verleidingen van de moderne tijd) in feite geen tegenstelling zijn. Of wordt daar in de kerk soms nooit op gewezen?

Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister: