Besnijdenis was niet voor meisjes

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

In het Oude testament werden de kinderen ingelijfd in het verbond door middel van de besnijdenis. Maar toen werden alleen de jongetjes besneden. Op welke manier werden de meisjes dan ingelijfd in het verbond? Ik kan me niet voorstellen dat de meisjes voor God niet belangrijk waren.

Antwoord

Korter en bondiger deze vraag beantwoorden dan door het aanhalen van de kanttekening bij de Statenvertaling kan ik niet. Onderstaand stukje is de kanttekening bij Genesis 17:10, de tekst waar sprake is van de instelling van het sacrament van de besnijdenis, het teken van het verbond onder het Oude Testament. Heel duidelijk wordt gezegd dat ook de meisjes onder het verbond begrepen zijn. Onder het OT waren de meisjes in de jongetjes "begrepen".

"Gelijk de natuurlijke onreinheid der vrouwen met de mannen gemeen was, zo behoorde ook haar de belofte der genade; niettemin heeft God een sacrament ingesteld, hetwelk alleen aan het mannelijk geslacht kon bediend worden, omdat de mannen de voornaamste oorzaak zijn van de geboorte, en, door de voortplanting, ook der natuurlijke onreinheid. Dit was genoeg voor dien tijd, totdat de Messias komende, een ander teken (nl. de doop, JD) voor beiderlei geslacht instellen zou. Dat evenwel de vrouwen mede onder het verbond begrepen zijn, blijkt onder Genesis 34:14; Exodus 12:3,4; Joël 2:15,16."

Met hartelijke groet, ds. J. Driessen

Tags in dit artikel:

besnijdenis