Ter communie genodigd in Anglicaanse kerk

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

Vraag

Ik kom door omstandigheden regelmatig in een Anglicaanse kerk. Ik vind de liturgie erg mooi en aansprekend en de verkondiging is volgens mij ook bijbels. Ik word er ook ter communie genodigd. Nu is mijn vraag: wat moet ik hiermee? Mag ik gaan of zou dit fout zijn? Voor mijn gevoel is het juist heel rijk om samen met die gemeente de dood van Christus te herdenken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om aan het heilig avondmaal deel te nemen moet je in de eerste plaats persoonlijke kennis hebben aan de Heere Jezus Christus door het geloof. Dat staat helemaal los van, of liever gezegd boven, alle kerkelijk regels. Daarnaast zijn twee vragen van belang: 1. Is er sprake van een zuivere sacramentsleer? 2. Is het mogelijk om op enige wijze de kerkelijke tucht te bewaken.

1. De Anglicaanse kerk is een protestantse kerk met enkele Roomse elementen. De officiële leer aangaande het avondmaal is wel zuiver, zoals verwoord in de "39 articles" en het "Book of Common Prayer". De 39 artikelen, definitief aangenomen in 1563 en nog eens herzien in 1571 (met een lutherse rechtvaardigingsleer, calvinistische avondmaalsopvatting en een arminiaanse opvatting over de predestinatie) is de officiële belijdenis der Anglicaanse Kerk. Dat betekent natuurlijk nog niet dat elke gemeente die tot de Anglicaanse Kerk behoort zuiver is in de prediking en bediening van de sacramenten. Dat kan plaatselijk verschillen, maar er is mijns inziens geen verhindering voor deelname aan het sacrament, dit in tegenstelling tot de eucharistie waar een heel andere opvatting aan ten grondslag ligt.

2. Alle dingen behoren ordelijk te gaan. Het is niet goed als een kerkenraad -of welke vorm van kerkregering er ook is- helemaal geen zicht heeft op de mensen die deelnemen aan de sacramenten. Zelfs als de gemeente zelf dat niet strikt nodig vindt, zal een gereformeerd christen zich toch altijd even dienen te melden bij de betreffende kerkenraad. Formeel is er zelfs een attestatie nodig, want niemand kan aan je neus zien of je de waarheid spreekt, maar een schriftelijke verklaring zou in dit geval misschien te ver voeren. Het is wel belangrijk om ook de kerkenraad van de gemeente waar je zelf woont en waar je lid bent op de hoogte te stellen en om instemming te vragen. In geval van langdurig verblijf in het buitenland of van een verkering met iemand uit een andere gemeente kan het soms heel fijn zijn om als gast deel te nemen aan het avondmaal. Kerkmuren mogen daarbij wegvallen! Het deelnemen aan de sacramenten zonder enige binding aan een gemeente is echter in strijd met de opvatting dat de kerkelijke gemeente een gemeenschap is waar je bij hoort. De sacramenten zijn nooit los verkrijgbaar van die geloofsgemeenschap.

Ds. H. van den Belt, Nijkerk

Ds. H. van den Belt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Woudenberg
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal