(...) Dat laatste doet met eigenlijk niks maar is juist toch het gevoeligste ple...

drs. P. M. Wagenaar / Geen reacties

Vraag

Als mijn man me bevredigt raak ik meer opgewonden als hij bij mijn vagina zit dan bij mijn clitoris. Dat laatste doet met eigenlijk niks maar is juist toch het gevoeligste plekje. Hoe zit dat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ieder mens is uniek en beleeft op een geheel eigen manier zijn of haar gevoelens, in dit geval gevoelens van seksuele opwinding. Er zijn weliswaar meer vrouwen die opgewonden worden door stimulering van de clitoris dan door aanraken van of binnendringen in de vagina. Maar de seksualiteitsbeleving is niet bij iedereen hetzelfde. En wat als seksueel opwindend wordt ervaren, kan ook veranderen in de loop van ons leven. Seksualiteit is een leerproces en zo kunnen echtparen nieuwe dingen leren naarmate zij in hun huwelijksrelatie meer ervaring krijgen met de seksuele omgang met elkaar.

Als een vrouw niets voelt bij aanraken van de clitoris, is er geen man overboord. Het echtpaar kan alsnog uitproberen of dit kan veranderen, maar er is niks mis mee als de seksuele opwinding vooral of uitsluitend verkregen wordt door aanraking van de vagina. Op zich is de clitoris is een orgaan met vele zenuweindigingen. Deze worden geactiveerd bij directe aanraking van de clitoris, maar ook wanneer de schaamlippen en/of de vagina worden gestimuleerd. Gerichte stimulering van de clitoris kan plaatsvinden door deze met de vinger voorzichtig te betasten en wrijvende of draaiende bewegingen te maken. Om te voorkomen dat dit pijnlijk wordt, kan vocht worden gebruikt, zoals speeksel of vocht dat uit de vagina of de penis komt. Als het stimuleren enige tijd voortgezet wordt, zal de clitoris doorgaans reageren door te gaan zwellen als gevolg van vaatverwijding (net zoals bij de penis het geval is). Hierdoor kan de gevoeligheid van de clitoris toenemen. Doorgaan met stimulering van de clitoris kan ertoe leiden dat de vrouw een orgasme bereikt. Vervolgens kan worden overgegaan tot geslachtsgemeenschap, die bij de man tot een orgasme kan leiden (als hij nog niet eerder klaargekomen is).

Over de gevoeligheid van de vagina kan nog het volgende worden opgemerkt. Deze gevoeligheid is niet overal hetzelfde. Er is een gebied in de voorvaginawand dat bij stimulering sterke seksuele opwinding kan veroorzaken. Dit gebied staat bekend als de G-plek. Deze bevindt zich op ongeveer vijf centimeter van de ingang van de vagina, ter hoogte van de blaas en achter het schaambeen. Het vaginale slijmvlies staat bekend als betrekkelijk ongevoelig, maar de G-plek beschikt over zeer veel zenuwen en is juist zeer gevoelig. Lang niet iedere vrouw herkent deze G-plek bij zichzelf. Het bestaan van dit kleine erotisch gevoelig gebied in de vagina wordt wel betwist. Men gaat er dan van uit dat een veel groter gebied van de vagina erotisch gevoelig is dan alleen deze G-plek.

Drs. P. M. Wagenaar (seksuoloog Eleos)

drs. P. M. Wagenaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    's-Gravenpolder
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    psychotherapeut-seksuoloog NVVS bij Eleos en in eigen praktijk

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk