Gelieve niet meer antwoorden als van ds. Molenaar (3 feb.) toe te staan. Hiermee...

Ds. P. Molenaar / Geen reacties

Vraag

Gelieve niet meer antwoorden als van ds. Molenaar (3 feb.) toe te staan. Hiermee wordt weer van alles en nog wat opgerakeld terwijl we blij mogen zijn dat het erop lijkt dat de HHK en PKN kerkelijk in rustiger vaarwater terecht zijn gekomen en elkaar langzamerhand in veel plaatsen leren respecteren of althans elkaars bestaan erkennen. Allerlei verdachtmakingen m.b.t. zaken die voor 1 mei plaatsvonden helpen daar niets bij.

Vraag: Misschien zou het antwoord van ds. Molenaar wat betreft een aantal aspecten (beschuldigingen richting HHK, visie Calvijn op plaatselijke gemeente) eens voorgelegd kunnen worden aan een HHK predikant?

Antwoord

Zoals bekend voeren wij als Refoweb een terughoudend beleid als het gaat om deze scheuring (i.c. alle kerkelijke conflicten). In het verleden hebben we n.a.v. vragen over dit onderwerp, predikanten van beide partijen (waar mogelijk) laten reageren op vragen. Tegelijkertijd gaan we er ook vanuit dat vragen die bij ons binnenkomen, zeker over dit tere onderwerp, gesteld worden vanuit een oprechte betrokkenheid en vanuit een juiste motivatie.
In dit geval was de vraag duidelijk gericht aan een predikant die zich in het verleden met klem heeft verzet tegen de PKN maar desondanks toch mee is gegaan, naast het feit dat er nu nauwelijks meer respect is voor hun voormalige broeders. We hebben deze vraag naar ds. Molenaar gestuurd omdat hij enerzijds lid is geweest van het Comité (voor het Behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk) en desondanks met pijn in het hart toch voor de PKN heeft gekozen, maar anderzijds juist pleit voor respect en intensieve contacten met HHK-broeders. We kennen hem als iemand die daarvoor ook bereid is om zijn nek uit te steken. Het feit alleen al dat hij oproept om de kansels voor elkaar open te stellen, mag duidelijk zijn waar ds. Molenaar staat. Het zou geweldig zijn als hij daarin meer steun zou krijgen.

Het is niet voor niets dat hij samenwerkt met diverse HHK-predikanten in het Montfoort-beraad. Vandaar ook dat we met een gerust hart betreffende vraag bij hem neer hebben gelegd. En wie zijn antwoord goed leest, proeft daarin de nood en het verdriet van deze predikant over de scheuring. Maar ook zijn hartelijke liefde voor broeders aan de andere kant van de scheur. Hij reikt ze de broederhand. Dat is de rode draad in zijn antwoord.

Tegelijkertijd heeft hij ook recht willen doen aan de vraag door uit te leggen waarom hij persoonlijk in de PKN is meegegaan. Het maakt in ieder geval duidelijk welke aspecten voor hem hebben meegewogen in dit besluit.

Zelf weten we ons in veel opzichten bijzonder verbonden met de HHK. Tegelijkertijd moeten we ook erkennen dat Gods Woord geen kerkmuren predikt. Vandaar dat we boven welk kerkelijk conflict dan ook staan en daarin geen partij kiezen. Want: “Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?” Wij hebben slechts één doel: “Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.” Liefde voor de kerk is goed. Liefde voor het Hoofd van de Kerk, Jezus Christus, is beter.

Hartelijke groet,
Redactie Vragenrubriek

Ps. We willen met deze bijdrage dit onderwerp afsluiten en verwijzen naar eerdere vragen en antwoorden.