(...) De dominee had niet genoeg tijd om het zo uit te leggen dat ik het ook sna...

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee. Ik ben een meisje met een verstandelijke beperking en zat op catechisatie van 16plus. Dat was te moeilijk (dat wist ik zelf ook). De dominee had niet genoeg tijd om het zo uit te leggen dat ik het ook snapte, dus het leek hem beter om of een groep lager te gaan of apart les te nemen, maar dat laatste zag ik niet zitten. Maar nu zit ik in een groep met alleen maar jongens die er niet zo veel zin in hebben, dus ik ben de enige gemotiveerde in de groep. Ik vind het nu dus ook niet leuk. Als je allemaal gemotiveerd bent dan ga je ook anders in gesprek met elkaar. Nu niet. Ik vind dit zo moeilijk en weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Kunnen jullie mij tips geven?

Antwoord

Spreek hier eerlijk over met je predikant. Wat zou je zelf het beste vinden? En hij, bij nader inzien? Mij lijkt het goed als je na de voorjaarsvakantie teruggaat naar je oorspronkelijke groep. En ... dat dominee toch vooral probeert eenvoudig te zijn. En dat bepaald niet alleen voor jou, maar voor de hele groep. Ook mag hij gerust eens de tijd nemen om het voor jou of een ander nog eens wat extra toe te lichten.
Het is voor jou van het grootste belang dat je in een gemotiveerde groep zit en dat je mag weten er niet "één teveel" te zijn.

Bid de Heere om licht en wijsheid, voor jou en voor de dominee.

Kand. G. A. van Ginkel