Irritaties rond vagina

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik heb nog nooit seks gehad, maar heb regelmatig last van irritaties rond mijn vagina. Het is rood en jeukt verschrikkelijk. Alleen als ik ongesteld ben, of net ben geweest, is er niets aan de hand. En ik heb ook best last van afscheiding. Wat is het probleem en wat kan ik hieraan doen?

Antwoord

Het meest waarschijnlijk is dat je last hebt van een vaginale schimmelinfectie of wel een vaginale candidiasis. Deze schimmel komt bij iedereen op de huid voor maar in sommige gevallen kan er een overgroei ontstaan, waardoor het normale evenwicht verstoord wordt, bijvoorbeeld na het gebruik van antibiotica. Hierdoor ontstaan dan de klachten van jeuk, roodheid en ook vaginale afscheiding. De huisarts heeft daar prima middelen voor om deze klacht te verhelpen. Het is dus geen seksueel overdraagbare aandoening, maar kan in principe bij iedereen ontstaan. Meestal gaat het niet vanzelf over.

Om het in de toekomst te voorkomen is het raadzaam om je geslachtsdelen niet met zeep te wassen, maar alleen met water. Ook wordt geadviseerd om geen string of synthetisch ondergoed te dragen.

Groet, R. Kwakernaak, huisarts

Tags in dit artikel:

medischvagina