Problemen met je predikant

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Wat moet je doen als je problemen ervaart met je predikant? Ik heb het al eerder met hem besproken, ik sta open voor een nieuw gesprek, maar het vorige eindigde met: “Nu houd je je mond.” Ik heb het al besproken met mensen van de kerkenraad, maar die staan achter hem. Een enkeling ondersteund mijn visie, maar die durft niet tegen de predikant in te gaan. Wat ik daarna las op deze site was het gaan naar de classis, maar dit lijkt mij onmogelijk omdat hij daar onderdeel van is. En nu?

Antwoord

Een vervolgstap zou kunnen zijn het aanvragen van een gesprek met de consulent. Wellicht dat hij een nieuw/ander licht op de zaak kan werpen of anderszins een bemiddelende rol kan spelen. Het inschakelen van de classis is vaak een laatste stap. Overigens mag het feit dat een predikant lid is van het (breed) moderamen van de classis, geen belemmering vormen voor dit college om een objectief oordeel te vellen.

4 reacties
Lecram
Als dit echt zo is (er staat maar één kant van het verhaal), dan zou ik eerst bekijken in hoeverre dit sektarische trekken vertoont. Als dat zo is: blijf niet langer.
ben db bd
ik neig er naar om te adviseren om gewoon te incasseren dat de klager dus blijkbaar geen steun krijgt op desbetreffende punt binnen de eigen denominatie. Dat moet toch ook een keer mogen? Ik ben erg bang om gelijk weg te rennen als er verschil van mening optreedt. De predikant heeft een mening welke de klager blijkbaar niet aanstaat. Dat zul je altijd blijven houden op sommige zaken, zelfs inzake hoofdzaken, toch?
Durf verantwoording voor je eigen (geestelijk) leven te nemen, maar vergun uw predikant ook een eigen inzicht en mening, ook als die van u afwijkt. Zo is immers samenleven?!
Zelf ben ik altijd lid gebleven van het kerkverband waarbinnen ik ben geboren en opgegroeid. 'Blijf binnen het verband waar je tot een levend geloof bent kunnen komen', was ooit het advies. Daar heb ik geen spijt van gehad, hoewel ik daarbuiten ook wel heel veel heb bijgeleerd.
Laat u niet kerkelijk dogmatisch opsluiten, maar wees gerust zuinig op waar de Heere u ooit plaatste binnen Zijn wereldwijde Kerk. (met hoofdletter dus)
balksplinter
Als een predikant "nu houd je je mond" roept, gaat hij zijn boekje te buiten, lijkt me zeker een goede reden om dit aan de consulent voor te leggen. Maar inderdaad, dit is wel één kant van het verhaal...
Sammie2016
De meeste problemen kan je "met de mantel der liefde bedekken".
Als de dominee 'nee' aan je verkoopt bid dan tot God en laat het aan Hem over het probleem op te lossen via het hoofd van de gemeente Christus Jezus.

Ga jij gewoon door in je zoektocht naar de enige levende God Jahweh en verricht heilige dienst voor Hem door het goede nieuws van Gods Koninkrijk te verkondigen.

Denk niet dat Christus als hoofd van de gemeente maar iets ontgaat. Als onder-herders van Christus Christus' schapen niet teder behandelen zal hij hen met de grootste strengheid straffen.
Christus waakt over het welzijn van zijn schapen - zij zijn de schapen van de Almachtige!

Houd moed lieve broer/zus en wend je tot God en Zijn Christus.