(...) is het zo dat je vanuit jezelf geen goed kunt doen (want dit is Gods werk ...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Er staat in de Bijbel dat de mens vanuit zichzelf geen goed doet. Is het God zelf dan die de mens goede dingen laat doen? Het doet mij ook denken dat de mens vanuit zichzelf ook geen kwaad kan doen, dat de duivel dit dan werkt. Maar wie of wat is dan de mens zelf? Als je iets goed doet, werkt God dit in jou, en als je iets kwaads doet de duivel. Ben je dan een poppetje aan touwtjes overgeleverd aan de twee machten? Je hebt toch een keuze. Goed of kwaad. Doe je goed, dan zullen je goede werken ook worden beloond. Voor zover ik weet staat dit in de Bijbel. Maar die beloning is eigenlijk niet eens verdiend omdat God het zelf werkt dat je goed doet. Als je dit ook stelt voor het kwaad dan verdien je eigenlijk geen straf want het is niet jouw eigen kwaad wat je doet, het wordt immers gewerkt door de duivel. Of is het zo dat je vanuit jezelf geen goed kunt doen (want dit is Gods werk in jou) maar wel kwaad dat niet wordt gewerkt door de duivel en waar jezelf dus verantwoordelijk voor bent? Graag duidelijke uitleg.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het gaat in jouw vragen over de mens en over de verantwoordelijkheid voor zijn daden. Daarbij betrek je de inwerking van de Heere God en de invloed van de duivel. Dit zijn niet de gemakkelijkste onderwerpen, maar ik zal proberen duidelijk te antwoorden.

Zoals Adam en Eva geschapen zijn, waren ze volmaakt en deden ze alleen het goede. Dat deden ze vanuit hun eigen vrije wil, waarmee ze geschapen waren. Ze waren ongehoorzaam en werden zo “andere mensen”. Door de zondeval werden ze mensen die met de rug naar God toe leefden en door God buiten het paradijs gezet werden. Vanaf dat moment waren zij, maar ook ieder mens die geboren wordt, geneigd tot alle kwaad. Inderdaad er is niemand die vanuit zichzelf iets zodanig goed doet voor God, dat het voor 100 procent aan Gods eis en norm voldoet. De Heere God kijkt immers niet slechts naar de daden, maar ook naar de diepste motivering en bedoeling die bij die daden horen. Wie zal een reine geven uit een onreine? Niet één. (Job 14:4). Er is niemand die (uit zichzelf) goed doet, ook niet tot één toe (Psalm 14/Romeinen 3). Toch zijn we hierin zelf ten volle verantwoordelijk. Hoewel de duivel probeert om zijn invloed op ons uit te oefenen, kunnen we zijn lokstem gehoorzamen, maar daar ook tegen strijden. Wij zijn bij de duivel geen poppetje aan een touwtje.

Wanneer gaan wij toch het goede doen? Alleen als God door Zijn Heilige Geest dat in ons werkt. Wat uit de Geest geboren is, dat is geest (Johannes 3:6). Geschapen in Christus tot goede werken (Efeze 2:10). Dit betekent niet dat wij een poppetje zijn aan een touwtje wat Gods Geest vast heeft. Maar als de Heilige Geest ons een nieuw hart/een nieuw leven geeft en zo de nieuwe mens geboren doet worden, dan gaan we vanuit die nieuwe mens het goede willen en door Gods genade het goede doen. Dan hebben we een vermaak in de (heilige en goede) wet van God. (Romeinen 7). Dit betekent wel strijd tussen de oude mens, die geneigd is tot alle kwaad en de nieuwe mens die uit God geboren is. (Efeze 4).

Datgene wat we goed mogen doen, doen we door de kracht van Gods Geest. Maar onze beste werken zijn met zonden bevlekt en wat wij als gerechtigheden zien, kan voor God niet bestaan (Jesjaja 64: 6). Als wij het goede willen doen, ligt het kwade ons bij (Romeinen 7). Maar door het geloof in de Heere Jezus hebben we vergeving van zonden en ontvangen we het eeuwige leven. Dat is dus altijd dankzij de Heere Jezus als de enige Zaligmaker!

Zo zie je dus dat we altijd verantwoordelijk blijven voor wat we denken, spreken en doen. God zal alles in Zijn gericht brengen (Handelingen 17:31; Romeinen 2:16). Hoe worden we voor eeuwig gelukkig? Door het geloof in de Heere Jezus. Wie deze Zoon van God ongehoorzaam is, die is al veroordeeld. Wie in Hem gelooft heeft eeuwig leven! (Johannes 3: 16, 36.)

Ds. A. Jonker