Argument om rok te dragen

Ds. M.J. Kater / Geen reacties

Vraag

Kunt u een goed argument noemen voor het dragen van een rok?

Antwoord

In de eerste plaats begrijp ik uit je vraag dat je om enkele argumenten verlegen zit en jezelf wat ongemakkelijk soms voelt in een rok ten opzichte van medestudenten, collega's of als je gewoon over straat loopt. Is dat zo? Vraag jezelf dan allereerst eens af hoe dat komt. Het maakt wel verschil of dat je jezelf er voor schaamt een christen te zijn of dat je gewoon zelf eigenlijk het 'nut' van een rok niet inziet en daarom niets weet te zeggen als je er naar gevraagd wordt.

Als ik een heel kort antwoord zou moeten geven, zou ik zeggen dat d.m.v. het dragen van een rok door een vrouw en een broek door een man het best het onderscheid tussen man en vrouw tot uitdrukking komt. En over dat laatste spreekt de Bijbel heel duidelijk. Ook een heel bekende tekst als Deut. 22:5 spreekt daar duidelijk over: een vrouw dient er als vrouw uit te zien en zich te gedragen, en een man als man en zich zo te gedragen.

Verder is het wel van belang dat je kleding samenhangt met je hele levensstijl. Het dragen van een rok, terwijl je zit te roddelen is bepaald geen uiting van een christelijke levensstijl, om maar iets te noemen. Daarnaast: met welk doel draag je een rok? Als je een (bepaalde) rok draagt om mannen uit te dagen, ga je daarmee tegen de Bijbel in. Kleding dient ter bedekking van onze naaktheid, bescherming van ons lichaam en om het onderscheid tussen de geslachten (mede!) tot uitdrukking te brengen.

In onze cultuur wordt het dragen van een rok als meer stijlvol gezien dan het dragen van een broek door een vrouw. Niet zonder reden wordt bij bepaalde gelegenheden van vrouwen gevraagd zich te kleden in een rok/jurk. Maar je kunt dus (helaas?) niet zeggen dat het dragen van een rok heel direct een Bijbels gebod is.

Als je meer wilt lezen?  "Man en vrouw in de traditie der eeuwen", door dr. R. Seldenrijk (uitg. Groen).

Ds. M. J. Kater

Lees meer artikelen over:

kledingrok-broek