Van evangelische gemeente overgestapt naar traditionele kerk

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb er voor gekozen om vanuit een evangelische gemeente over te stappen naar een traditionele kerk. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik op een meer rationele manier mijn geloof wil beleven. Nu ik deze keuze gemaakt heb, heb ik nogal wat vragen. Traditionele kerken zijn voor mij nog steeds een pot nat, terwijl dat echt niet zo is. Dus wat is karakteristiek eigenlijk aan elke kerk. Dus waarin verschillen Nederlands gereformeerd kerken, GKV, de gereformeerde kerk, de hervormde kerk (met of zonder de Gereformeerde Bond), de CGK en de Oud Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. van elkaar?

  1. Waarom zingen ze in de ene kerk ritmische psalmen en in de andere kerk psalmen op hele noten en zingen ze in andere kerken er gezangen bij?
  2. Wie bepaalt dat? En waarom heeft de GKV een eigen liedbundel?
  3. Waarom is de liturgie in elke kerk anders?
  4. Ik weet nog steeds niet als ik nieuw ben in een kerk of ik bij de eerste en laatste psalm moet gaan staan of niet.
  5. Waarom lezen ze in de ene kerk elke week de Tien Geboden voor en in de andere kerk lezen ze alleen uit Mattheus 22 en een andere bijbeltekst?
  6. En waarom geeft iemand van de kerkenraad de dominee een hand op het moment dat de dominee de kansel op gaat?
  7. En waarom doen ze in de ene kerk niet moeilijk als ik lid zou willen worden (ben wel volwassen gedoopt in de evangelische gemeente waar ik zat) en de andere wel?
  8. Ik had wel verwacht dat ik opnieuw belijdeniscatechisatie zou moeten volgen.
  9. En hoe zit het met avondmaal? Op dit moment zou ik echt niet aan het avondmaal durven, gewoon omdat ik niet weet welke regels de kerk hanteert.
  10. Hoe kom je daar achter?

Nou, dat waren een heleboel vragen. Ik hoop echt dat iemand ze kan beantwoorden.

Antwoord

Dag vragensteller,

Hierbij een reactie op de vragen die je gesteld hebt. Voor de vragen over het verschil tussen de kerken, verwijs ik je naar eerdere vragen en antwoorden in de vragenrubriek.

1. Zingen: oorspronkelijk was de bedoeling dat de psalmen ritmisch gezongen zouden worden (zie het notenschrift). In veel kerken wordt er niet-ritmisch gezongen. Er bestaat veel angst dat ritmisch oneerbiedig zou worden, maar een principiële reden is er niet.

2. De synodes bepalen of er gezangen en welke gezangen er gezongen mogen worden.

3. Eigen liedbundels zijn gemaakt in opdracht van synodes om zo het 'wild' zingen tegen te gaan. Sommigen wilden toch meer dan de psalmen, maar veel gezangen ademen een vrijzinnige sfeer. Met een eigen bundel komt men tegemoet aan mensen die meer dan psalmen willen zingen, maar houdt men wel in de hand wat er gezongen wordt.

4. Het staan bij het eerste of laatste vers is verschillend, maar absoluut niet van principieel belang. Het is zo gegroeid in de ene of andere kerk.

5. De Tien Geboden vormen een spiegel voor ons. Als er samenvattingen gelezen worden, dan doet men dat "omdat (zo zegt men) Christus is gekomen om de wet te vervullen, dus dan moeten we die wel niet elke keer willen lezen. De wet heeft afgedaan en het Evangelie is de vervulling van de wet."

6. De hand voor de kansel is om de voorganger sterkte en gods Zegen toe te wensen en na de dienst is de hand een soort bevestiging met het verkondigde woord.

7. Waarom ze in de ene kerk “wel moeilijk doen" en in de andere niet: dat zou je daar moeten vragen. Ik weet de precieze reden daarvan niet.

8. Opnieuw belijdeniscatechisatie zou ik heel goed vinden, want je bent evangelisch opgegroeid en weet dus waarschijnlijk weinig van de belijdenisgeschriften die in de kerken onderschreven worden.

9. Het Avondmaal is ingesteld voor de gelovigen. De kerken hebben het Heilig Avondmaal open gesteld voor leden van de gemeente, dus mensen die belijdend lid zijn van de gemeente.

10. Hoe je achter de regels van de kerk komt? Ik denk dat je dat het beste kunt vragen bij de gemeente waar je je aan zou willen sluiten.

Ik kan me voorstellen dat het voor iemand van buitenaf wat verwarrend is, maar ik denk dat er zo veel verschillen zijn, omdat er zo veel mensen zijn. Ieder heeft zo zijn eigen gewoonten en tradities en als daar al jaren aan vast gehouden is, is het soms maar moeilijk om daar afstand van te doen. Het wil niet zeggen dat de ene kerk het goed doet en de andere fout. Er is veelkleurigheid, ook onder Gods kinderen. Eén ding hebben ze allemaal gemeen, als het goed is: "Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid". En: "Er is onder de hemel geen andere Naam door Welke wij moeten zalig worden dan de Naam van Jezus." Houdt je daar maar aan vast.

Sterkte in alles.

Groetjes,
J. M. Strijbis