Ik vind het moeilijk om serieus te geloven dat Jezus morgen terug kan komen. Er ...

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik vind het moeilijk om serieus te geloven dat Jezus morgen terug kan komen. Er staat toch als belangrijkste teken dat alle volken het evangelie gehoord moeten hebben? En hoe zit het met de bekering van Israël?

Antwoord

Serieus geloven dat de Heere Jezus morgen kan komen? De Schrift roept ons er toe op zo te leven alsof de Heere niet morgen, maar vandaag zal komen. Altijd waakzaam en bereid.

Dat sluit echter niet uit dat wij tegelijkertijd weten dat er nog het een en ander moet gebeuren voordat de jongste dag aanbreekt. Ik denk daarbij inderdaad aan de afronding van de wereldzending (die sinds de 19e eeuw in een geweldige stroomversnelling is gekomen!) en de bekering van het volk der Joden. Echter, als de HEERE dat gaat uitvoeren, zal het overrompelend snel kunnen gaan. Hier ligt voor ons dus geen enkele reden om de verwachting van de dag des Heeren op de lange baan te schuiven. En wanneer wij bidden “Uw konuinkrijk kome”, dan bedoelen we daarmee dat al Gods plannen spoedig gerealiseerd zullen worden. Daar kijken we  in het geloof reikhalzend naar uit, zonder ons bezig te houden met berekeningen over de tijd die het nog zou moeten duren.

Heeft de Geest ons al geleerd om als bruid te roepen “Maranatha, kom Heere Jezus”?

Ds. J. Hoek