Een vriendin van mij kan maar niet geloven dat er iemand is die van haar houdt. ...

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Een vriendin van mij kan maar niet geloven dat er iemand is die van haar houdt. Geen mens en ook God niet. Ze zegt dat ze al vaak heeft gebeden of Hij Zich aan haar bekend wil maken, maar ze heeft het idee dat Hij haar niet hoort en al helemaal niet verhoort. Hoe kan ik, behalve voor haar te bidden, haar nog meer helpen?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

God heeft zich geopenbaard. Namelijk in Zijn Woord. Als wij willen weten Wie God is en hoe God is en wat Zijn wil is moeten wij Zijn Woord onderzoeken. Daaruit leren we Hem kennen. God behoeft Zich dus niet meer op een bijzondere wijze te openbaren want Hij heeft dat gedaan. In Zijn Woord heeft God ook gezegd dat Hij het wil horen en verhoren. Bijvoorbeeld: Bid en u zal gegeven worden! Of: Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal er u uithelpen en gij zult Mij eren! Het probleem is echter dat wij van nature zonder een oprecht geloof bidden. Maar alles wat niet uit het geloof is dat is zonde. Bovendien bidden wij (zelfs in het geloof) dikwijls om zaken die niet goed voor ons zijn. Dan is het nodig dat God ons gebed reinigt en de verkeerde dingen eruit haalt en de goede zaken ervoor in de plaats brengt. Dat alles wil de grote Voorbidder, Jezus Christus, nu door Zijn Geest doen.

Je moet dus je vriendin wijzen op het Woord. Dat moet onderzocht en beoefend (!) worden. In het geloof (!). Dat zegt het Woord ook! En dan zal blijken dat God precies is zoals Hij zegt dat Hij is. En wij zullen over de Heere dan ook niet te klagen hebben. Alleen over onszelf.

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

relaties